لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش اوباما به ایجاد جبهۀ غربی ضد روسی


رئیس جمهور ایالات متحده در صدد است تا رهبران اروپایی را ترغیب کند که بر روسیه به خاطر اقدامات تهدید کنندۀ آن کشور در اوکراین فشار وارد کنند.

باراک اوباما همزمان تلاش دارد نگرانی پولند و سایر متحدین خود را مرفوع کند که مبادا کشور های غربی بار دیگر روابط خود را با مسکو مانند گذشته برقرار سازند.

سفر چهار روزۀ رئیس جمهور ایالات متحده به پولند، بلجیم و فرانسه، اندکی پس از برگزاری موفقانۀ انتخابات در اوکراین و دور شدن اکثر سربازان روسی از مرز مشترک میان روسیه و اوکراین صورت می گیرد.

با اینحال خشونت ها در شهر های شرقی اوکراین ادامه داشته و سردرگمی عمیقی وجود دارد که آیا رئیس جمهور جدید اوکراین خواهد توانست ثبات را در آن کشور تامین کند.

مقام هایی امریکایی استدلال می کنند که با وجود برخی نشان های پیشرفت، روسیه اقدامات ضروری را برای تنشزدایی نبرداشته و هنوز هم معروض با تحریم های اضافی اقتصادی است.

آقای اوباما در سفر به اروپا از متحدین غربی خود خواهد خواست تا در جریان نشست هفت کشور بزرگ صنعتی جهان جبهۀ متحدی را در برابر روسیه نمایش دهند. کم از کم بخشی از سفر آقای اوباما، روسیه را به چالش خواهد کشید که گویا غرب، مسکو را منزوی کرده است.

روسیه و گروه هفت

قرار بود روسیه در همین هفته نشستG8 را میزبانی کند، اما به دلیل مداخلۀ آن کشور در امور اوکراین، رهبران گروه یاد شده تصمیم گرفتند که اشتراک و میزبانی روسیه را از این نشست تحریم کنند.

در همین حال قرار است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه در فرانسه با رهبران اروپایی و ایالات متحده در مراسم هفتادمین سالروز اشغال نورماندی بپیوندد.

آقای پوتین در حاشیۀ این مراسم، گفتگوی رو در رو با فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه خواهد داشت. این نخستین ملاقات پوتین با یک رهبر غربی پس از آغاز بحران در اوکراین می باشد.

ستیفن پیفر، سفیر پیشین ایالات متحده در اوکراین و پژوهشگر ارشد در نهاد بروکینگز به این باور است که اگر آقای پوتین به نورماندی سفر کرده و با رهبران سایر کشور ها بپیوندد، تا حدی از منزوی شدن روسیه جلوگیری خواهد کرد.

کاخ سفید می گوید که روسای جمهور ایالات متحده و روسیه در فرانسه ملاقات رسمی دو جانبه نخواهند داشت، با اینحال انتظار می رود که برخی تماس هایی میان هر دو رهبر برقرار شود. مقامات کاخ سفید این اندیشه را نیز رد کردند که گویا حضور پوتین در فرانسه به مثابۀ برگشت روابط به حالت عادی خواهد بود.

این اطمیناندهی کاخ سفید اندکی سکون به آن متحدین ناتو می دهد که هم مرز با روسیه اند، به ویژه پولند که قرار است روز سه شنبه میزبان رئیس جمهور اوباما باشد. ایالات متحده در ماه اپریل ۱۵۰ سرباز خود را در پولند مستقر ساخت تا نگرانی های امنیتی آن کشور را برطرف سازد.

نگرانی اروپای شرقی

اما هیتر کونلی، پژوهشگر اروپایی در مرکز مطالعات استراتیژیک و بین المللی به این باور است که رهبران پولند در دیدار با آقای اوباما، خواستار حمایت بیشتر امریکا خواهند شد. به باور کونلی آقای اوباما پیام بسیار قوی از مقامات پولند دریافت خواهد کرد که گویا "ماموریت ایالات متحده تکمیل نشده است و در واقع این تازه آغاز کار است".

بن رود، معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور اوباما می گوید که آقای اوباما در سفر به وارسا و در مراسم بزرگداشت از بیست و پنجمین سالروز برگزاری نخستین انتخابات آزاد پس از فروپاشی نظام کمونیستی در پولند، با رهبران منطقه یی به شمول پترو پوراشینکو، رئیس جمهور جدیداوکراین دیدار خواهد کرد.

آقای اوباما از وارسا رهسپار بروکسل خواهد شد تا با رهبران گروه G7 دیدار کند. رهبران این کشور ها راه های قطع تدارکات انرژی از روسیه به اروپا و مفاد وضع تحریم های بیشتر اقتصادی بر روسیه را به بحث خواهند گرفت.

ایالات متحده و اتحادیۀ اروپایی بر تشبثات و افراد روسی به شمول برخی از نزدیکان پوتین تحریم وضع کرده و از گسترش این تحریم ها بر بخش های عمدۀ اقتصادی روسیه هشدار داده اند. اما به باور کونلی به نظر نمی رسد که اشتیاق چندانی به وضع تحریم های بیشتر وجود داشته باشد.

نتایج سفر رئیس جمهور اوباما به اروپا می تواند تا حدی پاسخگوی انتقاداتی باشد که گویا حکومت وی سیاست انزواگرایانه را اختیار کرده است. همچنان این سفر می تواند بر اجندای جدید سیاست خارجی آقای اوباما مهر صحه بگذارد که ایالات متحده در کنار متحدین خود خواهد ایستاد و از آنان در برابر تهدیدات محافظت خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG