لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما به جنگ داعش نیروی زمینی نمی فرستد


اوباما: امریکا هرگز درباره دین پناهجویان سوال نمی‌کند.
اوباما: امریکا هرگز درباره دین پناهجویان سوال نمی‌کند.

رئیس جمهور ایالات متحده می گوید امریکا یکجا با متحدانش، علیه گروه دولت اسلامی عمل کرده و هیچ جای امنی برای آنان باقی نخواهد گذاشت.

بارک اوباما که پس از پایان اجلاس سران گروه ۲۰ در ترکیه سخن میگفت، اعزام نیرو های زمینی را برای مبارزه با گروه دولت اسلامی "یک اشتباه"خوانده گفت استراتژی واشنگتن انجام حملات هوایی علیه آن گروه است.

آقای اوباما گفت "ما بهترین اردو را در جهان و بهترین ذهن های نظامی را در اختیار داریم. من سالهاست که با این افراد از نزدیک دیدار کرده و روی گزینه های مختلف بحث کرده ایم."

رئیس جمهور امریکا علاوه کرد که این تنها نظر شخصی وی نبوده بلکه مشاورین نزدیک نظامی و ملکی وی نیز به این عقیده اند که ارسال نیرو های زمینی به ساحه، "یک اشتباه خواهد بود."

آقای اوباما گفت مساعی علیه آن گروه شدت خواهد گرفت اما کدام ستراتیژی جدید در کار نیست. رئیس جمهور امریکا گفت که هر مشی جدید باید پایدار باشد.

رئیس جمهور امریکا گفت"تصور کنید که ۵۰ هزار سرباز را به سوریه سوق دهیم، اما اگر کدام حمله دهشت افگنی در یمن طرح ریزی شده باشد، چی؟ آیا شمار بیشتر سرباز را به یمن و یا لیبیا ارسال داریم؟ یا اگر شبکه های دهشت افگنی از شمال افریقا و یا جنوب شرق آسیا، عملیات کنند، چی باید کرد؟"

رویدادها در پاریس، توجه رهبران جهان را در نشست جی ۲۰ از اجندای اصلی آن که تجارت و اقتصاد بود عمدتاً به جانب مباحثات روی ستراتیژی برای شکست گروه دولت اسلامی و پایان جنگ در سوریه، معطوف کرد.

در بیانیه ای نهایی، رهبران گروه جی ۲۰ تعهد کردند که تشریک استخبارات را افزایش داده، تدابیر امنیتی در مرزهای ملی خود را تشدید بخشیده و تلاش شود منابع مالی دهشت افگنان را قطع کنند.

رد تغیر پالیسی پذیرش مهاجرین سوری

رئیس جمهور ایالات متحده گفت قصد ندارد برنامۀ پذیرش ۱۰ هزار پناهجوی سوری را در داخل ایالات متحده پایان بخشد.

بارک اوباما در کنفرانس خبری در ترکیه گفت که پناهجویان سوری تنها اجازه خواهند داشت "پس از بررسی های شدید و دقیق امنیتی داخل ایالات متحده شوند."

آقای اوباما گفت که بستن درب ها به روی مهاجرین "خیانت به ارزش های امریکا بوده" و اظهارات یکتن از نامزدان جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری را "شرم آور و غیر امریکایی" خواند که گفته بود "تنهاسوری های مسیحی اجازه خواهند داشت وارد امریکا گردند نه مسلمانان.

رئیس جمهور امریکا گفت "امریکا هرگز درباره دین پناهجویان سوال نمیکند."

به نظر میرسد رهبران امریکا و روسیه بسیاری از اختلافات خود را در مورد سوریه کنار گذاشته و سعی دارند برنامۀ را برای آتش بس و در نهایت انتقال قدرت در سوریه، ایجاد کنند.

اوباما و پوتین دو بار در حاشیه نشست جی ۲۰ در ترکیه با هم دیدار کرده و روی پیشرفت مذاکرات سوریه در ویانا، با هم تبادل نظر کردند.

این در حالیست که کم از کم ده والی ایالت های امریکا، پس از حملات مرگبار پاریس، از پذیرشپناهجویان سوری در ایالت های شان طفره رفته اند.

والی ایالت میشگان امریکا گفته است که آن ایالت، تاریخ پربار پذیرش مهاجرین را دارد اما تامین امنیت شهروندان در صدر اولویت های آن قرار دارد.

در این میان ۹ والی دیگر ایالات متحده نیز مخالفت شان را با برنامۀ آقای اوباما در پذیرش مهاجرین سوری بیان کرده اند.

این در حالیست که یک مقام ارشد ایالتی کانادا از صدراعظم جدید آن کشور خواسته است برنامۀ پذیرش ۲۵ هزار پناهجوی سوری را لغو کند. اما جستن ترودو صدراعظم لیبرال کانادا تا هنوز در رابطه ابراز نظری نکرده است.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG