لینک های دسترسی

Breaking News

سناتوران امریکا: معامله با ایران تا ختم ریاست جمهوری اوباما


 اگر توافق صورت نگیرد از مذاکرات خارج می شویم
اگر توافق صورت نگیرد از مذاکرات خارج می شویم

چهل و هفت تن از سناتوران جمهوریخواه هشدار می دهند که هر نوع معامله رئیس جمهور اوباما با ایران تا پایان دوره ریاست جمهوری اش در اوایل سال ۲۰۱۷ دوام خواهد کرد.

این سناتوران طی نامه به تهران گفتند اگر توافقی که اکنون بین ایران و پنج قدرت جهان مورد بحث قرار دارد، از طرف کانگرس امریکا تصویب نگردد، چیزی جز یک توافقنامه اجرایی بین رئیس جمهور اوباما و آیت الله علی خانه یی رهبر ارشد روحانی ایران نخواهد بود.

این در حالیست که مفتشین اداره انرژی هسته یی ملل متحد قبل از ختم ضرب الاجل دست یافتن به یک معامله بین ایران و گروه پنج جمع یک در ماه مارچ ، وارد تهران گردیدند تا موضوعاتی را به بحث گیرند که تا هنوز روی آن توافق صورت نگرفته.

تهران بار دیگر گفته است که آماده است به مفتشین بین المللی اجازه دهد از ساحه یی دیدن کنند که شایعات آزمایش احتمالی مواد انفجاری قوی در آنجا ایجاد شده است.

آژانس خبری ایسنا گزارش داد که اداره انرژی بین المللی اتمی موضوعات باقی مانده مثل آزمایش مواد منفجره، و محاسبات نیوترون را مورد بحث قرار خواهند داد.

در عین زمان بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در یک مصاحبۀ تلویزیونی با شبکۀ سی بی اس ، گفت که مذاکره کنندگان امریکایی و ایرانی اختلافات شان روی برنامه هسته یی ایران را محدود ساخته اند، اما می افزاید که اگر یک معامله قابل قبول ایجاد نگردد، مذاکرات را خاتمه خواهد بخشید" در یک ماه آینده ما قادر به درک این خواهیم بود که آیا سیستم آنها توان قبول یک معامله فوق العاده معقول را دارد یا نه . طوریکه آنها می گویند تنها به برنامه های صلح آمیز هسته یی علاقمند استند و اگر در تحقیق های ما ثابت گردد که آنها سیستم تولید سلاح هسته یی را توسعه نمی بخشند، در آن صورت معامله یی وجود خواهد داشت."

در همین حال بنیمن نتنیاهو صدراعظم اسرائیل نیز در همان برنامۀ تلویزیونی ظاهر شده و گفت وی و آقای اوباما هدف مشترک دارند که همانا جلوگیری ایران از انکشاف سلاح هسته یی است، اما گفت در چگونگی رسیدگی به آن موافق نیست" من بر تفتیش و بازرسی با یک رژیم دیکتاتوری اعتماد ندارم. این شیوه در مورد کوریای شمالی موثر واقع نشد، آنها تخطی کردند و یک بازی پنهان کردن و فریب دادن را انجام دادند. با ایران هم کارگر نیفتاد، مفتشین بین المللی را فریب داده و مسخره کردند. در پیش چشم مفتشین دو انبار زیر زمینی ساختند و آنها خبر نداشتند. بنا من بسیار محتاط خواهم بود ، در واقع پیشنهاد من این است که برنامه هسته یی ایران باید از بین برده شود."

نتنیاهو همچنان مذاکره با ایران را، که متحد حماس شمرده می شود، همواره رد کرده است.

ایران همواره تاکید ورزیده است که برنامه هسته یی آنکشور صلح آمیز بوده و محدود به تولید انرژی برای مقاصد ملکی است.

  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG