لینک های دسترسی

Breaking News

سفر باراک اوباما به بگرام بدون ملاقات با حامد کرزی


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، در جمع عساکر کشورش در میدان هوایی بگرام که با شور و هیجان آنان استقبال می شد، گفت که 'همه می دانند، افغانستان هنوز هم محل بی نهایت خطرناک است'، ولی آقای اوباما در عین حال تعهد کرد که بسیاری از نظامیان امریکا به زودی به کشور شان بر خواهند گشت.

آقای اوباما گفت "برای بسیاری از شما، این آخرین ماموریت تان در افغانستان خواهد بود. و در ختم امسال، روند انتقال تکمیل خواهد شد و افغان ها مسئولیت کامل تامین امنیت کشور شان را بر عهده خواهند گرفت و ماموریت نظامی ما پایان خواهد یافت. جنگ امریکا در افغانستان، مسئولانه خاتمه پیدا می کند."

ولی آقای اوباما گفت که ختم ماموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان به معنی پایان کمک های امریکا برای افغانستان نیست.

رئیس جمهور امریکا افزود "حالا، گرچه ماموریت جنگی ما در آخر امسال خاتمه پیدا می کند، می خواهم که همه بدانند که تعهد امریکا برای مردم افغانستان در داخل این کشور و سراسر منطقه دومدار خواهد بود."

باراک اوباما گفت که در بیش از یک دهه گذشته، افغانستان در عرصه های مختلف به شمول روند دموکراسی، آموزش و صحت دستاورد داشته است و نقش امریکا را در این پیشرفت ها را برازنده توصیف کرد.

آقای اوباما گفت "در مورد انتخابات ماه گذشته فکر کنید، با وجود تهدید طالبان، مردم افغان ترس و ترور را رد کردند. آنها برای رای دهی ثبت نام کردند؛ نیرو های امنیتی افغان امنیت هزاران محل راهی دهی را تامین کردند."

باراک اوباما افزود که "انتخابات دور دوم ماه آینده قدمی دیگری برای اولین انتقال قدرت به شکل دموکراتیک در تاریخ این ملت خواهد بود. رئیس جمهور امریکا گفت که این ستایش برای جرات و عزم افغان ها است، این احترام برای شما [سربازان] نیز است و [احترام] به فداکاری امریکایی ها، و شرکای بین المللی ما است."

سفر بدون ملاقات با حامد کرزی

آقای اوباما در این سفرش با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، ملاقات نکرده است. اما ارگ ریاست جمهور افغانستان طی خبرنامه ای اعلام کرده است که سفارت ایالات متحده از حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان خواسته تا با باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا در میدان هوایی بگرام ملاقات کند. خبرنامه ارگ تصریح کرده است که آقای کرزی می خواهد با آقای اوباما در ارگ ریاست جمهوری ملاقات کند -- نه در میدان هوایی بگرام.

این چهارمین باری است که رئیس جمهور اوباما به افغانستان سفر می کند. از آغاز به قدرت رسیدن باراک اوباما به ریاست جمهوری امریکا، روابط دو رهبر با آزمون های دوامدار همراه بوده است. تنش میان دو رهبر بعد از آن اوج گرفت که آقای کرزی با وجود فیصله جرگه مشورتی برای امضای قرار داد دو جانبه امنیتی با امریکا، از امضای آن قرار داد، ابا ورزید.

ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا در اواخر سال 2001 میلادی حکومت طالبان را شکست داد و از آن به بعد، ده ها هزار نیروی امریکایی در افغانستان در عملیات های نظامی در برابر طالبان و شبکه القاعده، فعالیت داشته است.

آقای اوباما دلیل دخالت نظامی ایالات متحده در افغانستان را جلوگیری از حملات دهشت افگنی مثل حملات یازدهم سپتامبر خواند.

"یکبار دیگر، ما مصمم استیم که هرگز آن روز ماه سپتامبر را فراموش نکنیم و هر کاری را انجام میدهیم تا از تکرار آن جلوگیری کنیم. و این دلیل است که شما[سربازان امریکایی] اینجا استید."

رئیس جمهور امریکا حین دیدار شب یکشنبه از میدان هوایی بگرام گفت که از آغاز جنگ در افغانستان، بیش از نیم میلیون نظامی و افراد ملکی در افغانستان خدمت کرده اند، خدمتی که به گفته آقای اوباما، برای امنیت ملی امریکا، حیاتی بوده است.
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG