لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما چگونگی نظارت و تجسس استخباراتی را تغییر داد


رئیس جمهور اوباما در حال اعلام این تغییرات در وزارت عدلیۀ امریکا
رئیس جمهور اوباما در حال اعلام این تغییرات در وزارت عدلیۀ امریکا
رئیس جمهور باراک اوباما می گوید که عملیات گستردۀ تجسسی و نظارتی ادارۀ ملی استخبارات ایالات متحده را محدود ساخته است.

رئیس جمهور روز جمعه سلسله تغییراتی را اعلان کرد که شامل توقف شنود مکالمات رهبران کشور های متحد امریکا و دخالت قوۀ قضایی هنگام جمع آوری معلومات ارتباطات شهروندان امریکا توسط استخبارات می باشد.

سخنرانی رئیس جمهور بارک اوباما در مورد روش های جاسوسی اداره امنیت ملی ایالات متحده پس از آن ایراد شد که در پی افشاگری های ادوارد اسنودن - قراردادی پیشین اداره امنیت ملی امریکا - یک هئیت ویژه بخاطر بازنگری روش های جاسوسی آن اداره گماشته شد.

آقای اوباما ۴۶ سفارش این هئیت را مرور کرد. سفارش ها شامل همه موارد بود - از جمع آوری معلومات گسترده از دستگاه های ارتباطی در سرتاسر جهان توسط اداره امنیت ملی گرفته تا نظارت و جاسوسی مستقیم از رهبران کشور های خارجی - موضوع که باعث کشیدگی در روابط بین ایالات متحده و متحدان کلیدی آن شد.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که توانایی ادارات استخباراتی آن کشور در جهت حفاظت امریکایان از تهدید های دهشت افگنی و انترنتی جان شهروندان آن کشور را نجات داده است و این توانایی باید حفظ گردد. اما او ضمناً به نگرانی های گسترده در مورد نقض حریم خصوصی افراد نیز اشاره کرد.

آقای اوباما گفت که او روی اقدامات اسنودن و یا انگیزه او در مورد افشا سازی مقادیر زیاد معلومات سری بحث نخواهد کرد. او گفت که آزمون پیشرو، احیای اعتماد جهانیان و شهروندان امریکایی است.

آقای اوباما گفت که حکومت جمع آوری معلومات تماس های تیلفونی را ادامه خواهد داد، اما تا پایان ماه مارچ و با مشورۀ کانگرس تصمیم خواهد گرفت که مدیریت آنرا کدام اداره به عهده گیرد.

کارشناسان می گویند که تغییرات ایجاد شده در روش های استخباراتی ایالات متحده ممکن با انتقاد برخی مقامات در داخل ادارات استخباراتی آن کشور روبرو گردد که از رئیس جمهور اوباما خواسته بودند تا برنامه های نظارتی و استخباراتی آن کشور را به حالت کنونی اش نگهدارد.
XS
SM
MD
LG