لینک های دسترسی

Breaking News

بررسی حضور ۵ هزار قوای امریکایی در افغانستان


آقای اوباما در ماه مارچ امسال گفته بود که افغانستان "هنوز هم یک منطقۀ خطرناک است."
آقای اوباما در ماه مارچ امسال گفته بود که افغانستان "هنوز هم یک منطقۀ خطرناک است."

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، به صورت جدی در حال بررسی پلانی است که بر اساس آن پنج هزار قوای امریکایی فرا تر از سال ۲۰۱۶ در افغانستان باقی بماند.

روز نامۀ واشنگتن پُست به نقل از مقامات عالیرتبۀ ایالات متحده نوشته است که این پلان در ماه آگست توسط جنرال مارتین دیمپسی، رئیس پیشین لوی درستیز های قوای مسلح ایالات متحده، مطرح گردیده بود.

چرا حالا رئیس جمهور ایالات متحده می خواهد تا بار دیگر حضور قوای بیشتر کشورش را در افغانستان مورد غور قرار بدهد؟

جلیل روشندل، استاد روابط بین المللی در پوهنتون کارولینای شرقی ایالات متحده، به این باور است که تسخیر شهر کندز توسط گروه طالبان در هفتۀ گذشته، مقامات امریکایی رایکبار دیگر وا داشت تا حضور نظامی شان را در افغانستان مورد بررسی قرار بدهند.

آقای روشندل به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" با توجه به اینکه افغانستان و یا بخشی از آن کشور پناهگاه برای القاعده، گروه دولت اسلامی و یا طالبان بوده است، وجود این گروه ها در درجه اول تهدید برای ایالات متحده و در درجه دوم تهدید برای افغانستان بوده است."

روی همین دلایل، آقای روشندل می گوید که امریکا تلاش می کند تا حضور نظامی خود را در افغانستان تا اندازۀ ممکن حفظ کند.

ولی محمد برقه یی، استاد در پوهنتون استریر ایالات متحده، به این باور است که کشور های چون عربستان سعودی و پاکستان از تندروان در افغانستان حمایت می کنند، روی همین دلیل امریکا در نظر دارد تا حضور نظامی اش را در افغانستان تا حدودی حفظ کند.

آقای برقه یی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:"عربستان سعودی طالبان را تقویت می کند، پاکستان طالبان را تقویت می کنند تا آنان بتوانند یک شهر دیگر را بگیرند. در واقع اگر آقای اوباما نیرو های اش از افغانستان بیرون کند، نگران از این است وضیعت مشابهی که در سوریه و عراق رخ داد، در افغانستان تکرار نشود."

تا حال حکومت افغانستان به گونۀ رسمی از ایالات متحده تقاضای قوای امریکایی را فراتر از سال ۲۰۱۶ نکرده است، ولی آقای روشندل می گوید هرگاه قوای امریکایی فراتر از ۲۰۱۶ در آن کشور باقی بماند، هم به نفع افغانستان است و هم به نفع امریکا.

آقای روشندل گفت: "با توجه به شرایطی که افغانستان به سر می برد به خصوص تهدیدی های که از سوی طالبان و گروه دولت اسلامی متوجه افغانستان است، تصمیم آقای اوباما را در این راستا مثبت می دانم."

ولی آقای برقه یی استدلال می کند که با در نظر داشت وضیعت کنونی در افغانستان، حضور پنج هزار نیروی نظامی امریکا در کشور کافی نیست، مگر اینکه واشنگتن از طریق دیپلوماسی بالای ریاض و اسلام آباد فشار وارد کند تا دست از حمایت تندروان بکشند.

آقای برقه یی گفت:"نخیر! اگر راه حل دیپلوماتیک یعنی آوردن فشار سیاسی بالای پاکستان و عربستان سعودی کارگر واقع نشود، پنج هزار سرباز نمی تواند جلو نا امنی را در افغانستان بگیرد."

بعد از امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن، انتظار می رفت تا اوضاع امنیتی در افغانستان بهبود یابد. ولی گروه طالبان و متحدین آن مثل شبکه حقانی حملات شان را در قالب حملات انتحاری و حتی حملات گروهی تشدید کردند. حتی هفتۀ گذشته، گروه طالبان تواستند تا برای مدت سه روز کنترول شهر کندز را به دست بگیرند.

علاوه بر آن، از چندین ماه به این سو، گروه دولت اسلامی در نقاط مختلف افغانستان حضور پیدا کرده و به گونۀ مستقیم امنیت آن کشور را تهدید می کنند.

آقای اوباما در اواخر ماه مارچ در جریان سفر محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، به واشنگتن گفته بود که افغانستان "تا هنوز هم یک منطقۀ خطرناک است" و شورشیان "به حملات بزدلانۀ انتحاری علیه غیرنظامیان" ادامه می دهند.

به اساس طرح کنونی، عملیات نظامی ایالات متحده تا پایان سال ۲۰۱۷ در افغانستان به پایان میرسد و شمار سربازان امریکایی به یک هزار تن (به سطح تأسیسات یک سفارت) در کابل محدود خواهد شد.

اما جمهوریخواهان با این طرح رئیس جمهور مخالفت کرده، میگویند که آقای اوباما باید این پالیسی را دگرگون کرده و خروج سربازان را از افغانستان به گونۀ "مسئول" و "مشروط" به وضع امنیتی آن کشور انجام دهد.

جان مکین، رئیس کمیتۀ خدمات قوای نظامی، که همواره زمانبندی خروج سربازان امریکای را از افغانستان توسط رئیس جمهور اوباما انتقاد کرده، گفت که امریکا نباید اجازه دهد طالبان، گروه دولت اسلامی، و سایر گروه های دهشت افگن حضور شان را در افغانستان تقویت بخشند.

صرف نظر از اینکه آیا ادارۀ بارک اوباما تصمیم نهایی مبنی بر حضور هزاران نیرو آن کشور در افغانستان را خواهد گرفت یا خیر، تحلیلگران می گویند که با در نظر داشت وضیعت کنونی افغانستان، موجودیت پنج هزار نیروی امریکایی کافی نیست، زیرا شورشیان و گروه های دهشت افگن هنوز هم از سوی کشور ها تمویل مالی می شوند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG