لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش اوباما برای کاهش نگرانیها از برنامۀ نظارتی امریکا


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا می گوید که نخستین وظیفۀ وی به صفت رئیس جمهور امریکا حفظ امنیت امریکاییان است. او افزود که باید میان امنیت و آزادی های امریکاییان توازنی برقرار شود.

آقای اوباما در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت که در چند هفته گذشته با نمایندگان کانگرس ایالات متحده درباره تلاشهای ضد دهشت افگنی و ارزشهای امریکایی که تنش هایی را به بار آورده است، رایزنی کرده است.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت "کافی نیست که من از برنامۀ مان برای مقابله با دهشت افگنی مطمئن باشم، مردم آمریکا نیز باید از این برنامه مطمئن باشند".

آقای اوباما افزود که باید گامهایی برداشته شود تا شیوه اجرای برنامه نظارتی از سوی حکومت ایالات متحده که هدف آن تامین امنیت و حفاظت کشور از حملۀ دهشت افگنان است، بهبود یابد.

باراک اوباما گفت او برای اصلاح "پتریوت اکت" یا قانون مسما به مهین دوستی و برنامۀ نظارتی با کانگرس همکاری می کند. او افزود که موازنۀ درست میان امنیت و آزادی ها باید تمرکز بر دهشت افگنی را نیز در برگیرد.

رئیس جمهور اوباما افزود که از سازمان های استخباراتی امریکا خواسته است تا پیمانۀ در حد توان اطلاعات در باره برنامه نظارتی را شفاف و علنی کنند تا افکار عمومی از آن آگاه شود.

آقای اوباما خاطرنشان ساخت که دولت آمریکا به هیچ وجه قصد جاسوسی مردم عادی را ندارد تا از جزئیات زندگی خصوصی آنها اطلاع کسب کند. او افزود که مرام برنامۀ نظارتی، یافتن اطلاعات ضروری برای تامین امنیت بیشتر شهروندان آمریکایی است.

روابط با روسیه

رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در مورد روابط با روسیه گفت که پس از فروپاشی رژیم اتحاد جماهیر شوروی پیشین " همیشه تنش" در روابط میان واشنگتن و مسکو وجود داشته است. او افزود همانگونه که هر دو کشور رقابت هایی داشته اند، در زمینه های دیگر همکاری نیز وجود داشته است.

آقای اوباما به پیشرفت روابط میان دو کشور در دور نخست ریاست جمهوری خود اشاره کرد، از جمله همکاری در پیمان "استارت ۲"، تحریم بر ایران، و مددرسانی به نیروها در افغانستان. او پذیرفت که پس از اقتدار دوبارۀ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تبلیغات ضد امریکایی در آن کشور افزایش یافته است.

رئیس جمهور اوباما گفت که آقای پوتین را تشویق کرده است تا بجای گذشته، به آینده بنگرد. او افزود که اکنون شاید موقع مناسبی برای امریکا باشد که با اندکی مکث به ارزیابی دوبارۀ رابطه با روسیه بپردازد تا اهدافی چون صلح و پیشرفت جهانی از راه چنین رابطه تامین شود.

آقای اوباما گفت شایسته نیست که مسابقات المپیک به خاطر اختلاف با روسیه به دلیل دید متفاوت نسبت به همجسنگرایان تحریم شود. او همچنین به اختلافی که به تازگی میان دو کشور بر سر سوریه و حقوق بشر به وجود آمده است، اشاره کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده امریکا گفت که فکر نمی کند ادوارد سنودن میهن دوست باشد. او افزود که پیش از افشاگری سنودن در مورد برنامۀ نظارتی ایالات متحده، دستور بررسی و بازبینی این برنامه را داده بود.

چند پارچگی القاعده

رئیس جمهور اوباما بار دیگر تکرار کرد که گروه دهشت افگنی القاعده چند پارچه شده است، اما افزود که گروههای دهشت افگنی و افراطگرای دیگری وجود دارند که می توانند با فعالیت های خود خطرات بزرگی را ایجاد کنند.

آقای اوباما القاعده در یمن و القاعده در شبه جزیره عرب را نمونه هایی از تهدیدهای امنیتی خواند که در هفته اخیر، سبب اتخاذ تصمیم وزارت خارجه آمریکا مبنی بر تعطیل کردن سفارتخانه های مریکا در آن کشورها شد.

باراک اوباما گفت که احتمال طراحی حملات مانند حملۀ دهشت افگنی یازدهم سپتمبر از سوی القاعده ضعیف است، اما گفت که آن گروه می تواند سفارتخانه ها یا مراکز تجاری امریکا را هدف قرار دهندیا کشور های با ساختار امنیتی ضعیف را بی ثبات کنند.

رئیس جمهور اوباما گفت که واقعیتهای جهان امروز، امریکا را مکلف می سازد تا اطمینان یابد که راهبردی را در پیش گیرد که کشورهای دوست خودـ چون یمن را ـ تقویت نماید، تا آن کشورها بتوانند با تهدیدهای منطقه یی مقابله کنند.

آقای اوباما مبارزه با دهشت افگنی را یک مبارزۀ دوامدار خوانده گفت که امریکا نمی تواند دهشت افگنی را برای همیش نابود کند، اما می تواند آن را ضعیف و امنیت ایالات متحده را تقویت کند.
XS
SM
MD
LG