لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس در انتظار ششمین خطابۀ سالانۀ اوباما


این سخنرانی ساعت ٩ امشب به وقت واشنگتن ایراد می شود
این سخنرانی ساعت ٩ امشب به وقت واشنگتن ایراد می شود

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا امشب، ساعت نه شب به وقت واشنگتن، ششمین خطابۀ سالانه اش را خطاب به مجلس مشترک کانگرس ایراد خواهد کرد. این سخنرانی اوباما به سببی نسبت به سایر سخنرانی های سالانه اش متفاوت است که این بار هردو مجلس کانگرس، در کنترول اکثریت جمهوریخواهان است.

توقع میرود که رئیس جمهور اوباما در این خطابه بیشتر از هر موضوع دیگری بر بهبود اقتصاد ایالات متحده تاکید ورزد و از دست آورد هایش در این راستا سخن گوید.

به نظر برخی تحلیلگران، دلیل تمرکز این بیانیه بر مسایل داخلی اینست که رئیس جمهور اوباما درک کرده که نیرومندی داخلی، بر نیرومندی در عرصۀ خارجی اولویت دارد. از دیگر نکات مربوط به اوضاع اقتصادی و مالی در این کشور، افزایش مالیات وضع شده بر ثروتمندان یکی از نکات مهمی است که توقع میرود رئیس جمهور در مورد آن صحبت کند.

همچنان نکتۀ مهم دیگر، زمینه سازی برای رشد بیشتر اقتصاد خواهد بود. آقای اوباما در یک ویدیو که از طریق صفحه انترنتی رسمی قصر سفید نشر شده، میگوید که: "این خطابۀ سالانه، برای من فرصت میدهد تا به مردم امریکا بیان دارم که حالا که ما با بحران مبارزه کرده و از آن گذشته ایم، چگونه مطمین شویم که هرکس در این کشور، در این اقتصاد روبه رشد سهمی داشته باشد، چگونه اطمینان یابیم که آنان وسایل لازم برای پیشرفت بیشتر را در اختیار داشته باشند.

عدم تمرکز بر مسایل خارجی

چنان پنداشته میشود که آقای اوباما در بیانیۀ شام سه شنبه، بر سیاست خارجی ایالات متحده و رویداد های جهانی، تمرکز نداشته باشد و بیشتر تمرکز وی بر مسایل داخلی خواهد بود.

گمان میرود رئیس جمهور اوباما طی سخنرانی اش، راجع به رویداد های اخیر تروریستی در اروپا تبصره کند و همچنان ختم رسمی ماموریت محاربوی امریکا در افغانستان را یاد آور شود.

مسله مهم دیگر در عرصۀ خارجی، بهبود روابط ایالات متحدۀ امریکا با حکومت کمونیستی کیوبا می باشد. رئیس جمهور اوباما برای نخستین بار موضوع از سرگیری رسمی روابط دیپلوماتیک با کیوبا را، در مجلس کانگرس مطرح خواهد ساخت.

در چند دهۀ اخیر، وی نخستین رئیس جمهور ایالات متحده بوده که خواهان ازسرگیری روابط دیپلوماتیک با کیوبا میشود. برخی ها به این نظر اند که آقای اوباما در بیانیۀ امشب، لحن بی پروا تری خواهد داشت.

دلهرۀ قبل از سخنرانی

در ویدیویی که به مناسبت سخنرانی سالانۀ رئیس جمهور در ویب سایت قصر سفید نشر شده، بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده، از احساس خودش نسبت به ششمین سخنرانی سالانۀ خود خطاب به کانگرس، صحبت میکند.

تبصرۀ اوباما در مورد آمادگی اش برای سخنرانی سالانه
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:26 0:00

آقای اوباما میگوید: "فکر میکنم نسبت به سخنرانی های اولی، در ششمین بار سخنرانی ام به ملت در کانگرس، این بار کمی راحت ترم، اما هیچگاهی نمیشود با آن کاملاً عادت کرد. بعضی مسایل خاصی وجود دارد، مثلاً زمانی که ورودت را اعلام میدارند، وقتی از میان اعضای کانگرس میگذری، امتیازات عالی ای را به خاطر میاری که منحیث رئیس جمهور برایت داده شده است.

رئیس جمهور اوباما در خطابۀ سال گذشته اش، سال ٢٠١۴ را سال عمل خوانده بود، و قابل یاد آوری است که از جملۀ اهدافی که برای سال گذشته تعیین کرده بود، بخش بزرگ آن را برآورده ساخت، اما اکثراً ذریعۀ فرامین اجرایی؛ از آن جمله، اقدام در نگهداشت مهاجرین بی سند را میتوان یاد آور شد.

لیونارد ستینهورن، استاد در پوهنتون امریکایی، به این باور است که سخنرانی امشب رئیس جمهور اوباما میتواند یک سخنرانی تاریخی باشد. به گفتۀ ستینهورن، اوباما درک میکند که فقط دو سال دیگر از ریاست جمهوری اش مانده و درین مدت، چه خاطره ای باید از خود برجا بگذارد؟

XS
SM
MD
LG