لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: 'هیچ گفتاری خشونت را توجیه نمی کند'


اوباما در ملل متحد
اوباما در ملل متحد
رئیس جمهور بارک اوباما در مجمع عمومی ملل متحد بر محو خشونت در جهان تاکید کرد ولی موضوع ایران در محراق توجه قرار داشت. او دراشاره به افغانستان، یک بار دیگرتصریح کرد که نیروهای امریکایی تا اخیر سال 2014 آن کشور را ترک خواهند گفت.

بارک اوباما حین سخنرانی در شصت و هفتمین نشست سران کشور ها در سازمان ملل گفت که روند انتقال مسئولیت های امنیتی در افغانستان جریان دارد و ایالات متحده و متحدین اش این جنگ را بر اساس تقسیم اوقات معینه پایان خواهند بخشید.

اوباما افزود:
"من در بارۀ جهان که ما در آن زندگی می کنیم، امیدوار استم. جنگ عراق خاتمه یافت و عساکر ما به خانه برگشتند. روند انتقال مسئولیت ها را در افغانستان آغاز کرده ایم و ایالات متحده و متحدینش جنگ را در سال 2014 براساس تقسیم اوقات تعیین شده، اختتام خواهیم بخشید."

اوباما پیرامون نشر ویدیوی توهین آمیز به پیامبر اسلام و اغتشاشات ناشی از آن نیز صحبت کرد.

او گفت که حکومت ایالات متحده هیچ ارتباطی با نشر آن فلم نداشته و آن فلم باید توسط هر آنکسی رد شودکه به ارزش های انسانی مشترک مان ارزش قایل می شود.

اوباما علاوه کرد:
"نشر این فلم تنها توهین به مسلمانان نیست بلکه توهین به امریکا نیز می باشد. در این کشور هر گونه مردم و مذهب زندگی می کنند. امریکا خانۀ مسلمانانی است که در سراسر این کشور عبادت می کنند. ما نه تنها آزادی مذهب را احترام می گذاریم بلکه قانون این کشور افراد را بدون در نظر داشت، چگونگی طرز تفکر، و نژاد شان محافظت می کند."

اوباما در جریان سخنرانی اش بر حکومت ایران و محدود ساختن حقوق مردم آن کشور و همچنان بر حمایت تهران از سوریه انتقاد کرد. اما او گفت که هنوز همبه دپلوماسی باور دارد. اما زمان برای دپلوماسی محدود است.

رئیس جمهور اوباما افزود:
"اشتباه نکنید، یک ایران مسلح با سلاح اتمی، آزمونی نیست که قابل کنترول باشد. آن ایران تهدیدی به اسراییل، امنیت کشور های خلیج و ثبات اقتصادی جهانی خواهد بود. باعث ایجاد رقابت در دسترسی به سلاح اتمی در منطقه خواهد شد و سرپیچی از پیمان عدم گسترش سلاح اتمی می باشد."

او گفت که به همین خاطر است که یک ائتلاف از کشور های جهان خواهان پاسخگویی حکومت ایران بوده و ایالات متحده نیز کاری را که باید انجام دهد، انجام می دهد.

کنش و واکنش
آیا سخنان رئیس جمهور اوباما در زمان حاضر واقع بینانه تلقی می شود؟ و آیا اوباما آنچه را که از او انتظار می رفت در بارۀ افغانستان صحبت کند، بیان کرد؟

مایکل کوگلمن پژوهشگر در ویلسن سنتر به رادیو آشنا گفت که اوباما سخنرانی طبیعی داشت و همه کنجکاو بودند بدانند که او در بارۀ ایران چه می گوید. اما او انتظار شنیدن سخنان بیشتر اوباما را در مورد افغانستان داشت.

کوگلمن اضافه کرد:
"متاسفانه ما در بارۀ افغانستان در هیچ جای به قدر کافی نمی شنویم. درهیچ سخنرانی چه در مبارزات انتخاباتی ایالات متحده و یا هم اکنون در مجمع عمومی سازمان ملل متحد. و اوباما بدون شک به اندازۀ که از او انتظار برده می شد در بارۀ افغانستان صحبت نکرد. من انتظار حرف های بیشتری را از او داشتم."

کوگلمن دلیل آنرا کمرنگ شدن علاقمندی مردم امریکا به جنگ افغانستان عنوان می کند و می گوید که اوباما می داند که دیگر مردم به این موضوع علاقمندی ندارد.
XS
SM
MD
LG