لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی ناظران از آمادگی ها برای انتخابات افغانستان


عکس آرشیف
عکس آرشیف
انتخابات سال آینده افغانستان نسبت به انتخابات گذشته بهتر خواهد بود. این مطلب را یک نهاد امریکایی ترویج کنندۀ دموکراسی در کشور های رو به انکشاف اعلام کرده، اما این نهاد می گوید که انتخابات آیندۀ افغانستان تکمیل نخواهد بود.

انستیتیوت ملی دموکراتیک برای امور بین المللی روز دو شنبه گفت که ارزیابی آن نهاد در مورد انتخابات ماه اپریل در افغانستان "خوشبینی محتاطانه یی" را بازتاب می دهد.

با اینحال، نهاد یاد شده گفته است که انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری و شورا های ولایتی افغانستان با آزمون های جدی به شمول امنیت، احتمال تقلب و شرایط اقلیمی که سهمگیری رای دهندگان را متاثر می سازد، روبرو خواهد بود.

کارل اندرفورت، عضو هیأت این نهاد در کابل گفت که به طفیل اصلاحات کلیدی که از انتخابات ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تا کنون در نظام انتخاباتی افغانستان به وجود آمده اند، یک نوع مثبت نگری محتاطانه میان رهبران سیاسی و جامعه مدنی افغانستان ایجاد شده است.

این مقام ارشد پیشین وزارت خارجۀ ایالات متحده در یک نشست خبری در کابل گفت "باور ما اینست که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی که در سال آینده برگزارمی شود، اولین انتقال صلح آمیزقدرت سیاسی در تاریخ کشور در مرحله گذار می باشد."

هیئت انستیتیوت ملی دموکراتیک اعلام تقویم انتخاباتی از جانب کمیسیون انتخابات، داشتن قانون انتخابات و میکانیزم قانونی برای گزینش اعضای کمیسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی، سهیم ساختن اعضای پارلمان و نمایندگان جامعه مدنی در کمیته گزینش را نکات مثبت و قابل ستایش خواند.

نقش ناظر ها

دماسو مکبوال، رئیس هیئت مدیریت شبکه آسیایی برای انتخابات عادلانه در مورد نظارت و اهمیت ناظران ملی و بین المللی در انتخابات گفت "برگزاری انتخابات شفاف و معتبر حضور ناظران ملی و بین المللی بسیار با اهمیت است" زیرا بسیاری از کاندیدان حضور ناظران را در مناطق دوردست پراهمیت می خوانند.

این هیئت که سفارشات ۱۶ فقره یی را برای حکومت و نهاد های برگزارکننده انتخابات ارایه نموده به چالشهای جدی نیز اشاره می کند و می گوید بی توجهی در این مورد اعتبار انتخابات را خدشه دار خواهد ساخت.

هیئت این نهاد ترویج کنندۀ دموکراسی امنیت، زمینه های تقلب، استخدام کارمندان زن، بی طرفی مأمورین دولتی، کاربرد از منابع دولتی به نفع یک کاندید مشخص، ارعاب نامزدان و دخالت نهاد های داخلی و خارجی به خاطر تغییر نتیجۀ انتخابات را آزمون های عنوان کرده که برای رسیدگی به آن باید اقدام صورت گیرد.

زکریا بارکزی، رئیس دیدبان دموکراسی افغانستان با یافته ها و سفارشات هیات ارزیابی این انستیتیوت موافقه کرده به رادیو آشنا گفت "باید دولت افغانستان و جامعه بین المللی با نهادهای ناظر در پروسه انتخابات کمک بکنند تا مردم افغانستان به پروسه اعتماد پیدا بکنند."
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG