لینک های دسترسی

Breaking News

کمک به سیل‌زدگان افغانستان در راه است – ملل متحد


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته است که کمک‌های بشردوستانه برای آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در ولایات شمالی افغانستان در راه است و تا اکنون برای نزدیک به ۱۵هزار نفر غذا، سرپناه و خدمات صحی فراهم شده است.

اوچا روز پنجشنبه ۱۶ می (۲۷ ثور) با نشر گزارشی گفت که ۱۰هزار نفر مواد غذایی، و زراعتی کمک نقدی دریافت کرده، ۲۵۰۰ نفر به سرپناه، دست‌شویی، ظروف پخت و پز دسترسی یافته و دست‌کم۵۰۰ نفر در بخش بهداشت تحت حمایت قرار گرفته اند.

به گفتۀ این اداره ملل متحد، سیلاب‌های ناشی باران‌های ۱۰ و ۱۱ ماه روان میلادی باشندگان ۲۱ ولسوالی را در ولایات بغلان، بدخشان و تخار از نظر جانی و مالی به شدت متضرر کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، در این اثر سیلاب‌های اخیر، ولسوالی‌های بغلان جدید، برکه، دنده غوری، دوشی، گذرگاه نور، جلگه، خوست، نهرین، تاله و برفک و پلخمری، مرکز ولایت بغلان، ولسوالی‌های درواز، تگاب، کشم، تیشکن و یمان بدخشان و ولسوالی‌های چال، فرخار، اشکاشم، کلفگان، نمک آب و تالقان مرکز ولایت تخار آسیب دیده است.

اوچا گفته است که تا اکنون ۱۸۰ کشته و ۲۸۰ زخمی در این سیلاب‌ها تایید شده است که در بین قربانیان ۵۱ کودک کمتر از پنج سال و ۷۴ زن نیز شامل است.

علاوه بر این تا اکنون ویرانی و تخریب سه‌هزار و ۳۹۰ منزل مسکونی نیز تایید شده که از همین‌رو هزاران نفر بی‌خانمان شده اند.

بر اساس گزارش اوچا، سرک‌ها، پل‌ها، مراکز صحی، مکاتب، زمین‌های زراعتی نیز به شدت آسیب دیده و مواشی مردم نیز تلف شده است.

در گزارش آمده است که تنها در ولسوالی بغلان جدید ولایت بغلان، ۴۷۰ راس مواشی تلف شده، ۷۰۰ هکتار زمین زراعتی و ۲۰ کیلومتر کانال آبیاری آسیب دیده و ارزیابی‌ها هنوز هم جریان دارد.

اوچا گفته است که برخی از جاده‌ها پاکسازی شده، اما به دلیل تخریب جاده منتهی به ولسوالی‌های برکه و نهرین، از نظر مواصلاتی هنوز هم مشکلات وجود دارد و برای رسیدگی به سیلاب‌زدگان به ترانسپورت هوایی نیاز است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد از ایجاد ۱۵ انبار برای ذخیره کمک‌ها و توزیع آنها به سیلاب‌زدگان در ولسوالی‌های بغلان جدید، برکه و شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان خبر داده است.

در همین حال، به گفتۀ همکاران مرکز هماهنگی واکنش اضطراری جامعه اروپا در افغانستان، بیش از ۸۰ هزار نفر در سیلاب‌های هفته گذشته در افغانستان آسیب دیده اند.

اتحادیه اروپا در صفحه ایکس نوشت ۳۳۱ نفر در این سیلاب‌ها جان باخته، ۳۹۶ نفر دیگر مجروح شده و نزدیک ۱۲هزار خانه ویران یا آسیب دیده است.

پیش از این، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر (IFRC) گفته است که به دلیل سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نیازهای بشری از قبل موجود در این کشور افزایش یافته است.

این فدراسیون گفته است که از ۳۴ ولایت افغانستان، ۲۵ ولایت بر اثر بارندگی‌های شدید و سیلاب در فصل بهار آسیب دیده است.

گروه

XS
SM
MD
LG