لینک های دسترسی

Breaking News

اعضای شورای تفاهم کندهار: نشست فردا با اشتراک والی بلخ برگزار می‌شود


هزاران تن امروز جهت اشتراک نشست شورای تفاهم، به پارک عینو مینه آمده بودند.
هزاران تن امروز جهت اشتراک نشست شورای تفاهم، به پارک عینو مینه آمده بودند.

شماری از سیاستمداران افغان و و اعضای شورای ملی که آمادگی برای برگزاری نشست بزرگی را زیر نام "شورای تفاهم" گرفته اند، می‌گویند اگر تا دوازده ساعت آینده برای عطامحمد نور، والی بلخ اجازۀ اشتراک در این نشست داده نشود، مسؤولیت هرآنچه رخ دهد، به دوش حکومت افغانستان خواهد بود.

اکثر آنان که اعضای شورای ملی اند، ادعا می‌کنند که حکومت افغانستان، مانع سفر والی بلخ به کندهار شده است.

همایون همایون، ظاهر قدیر و شماری دیگر از اعضای ولسی جرگه در یک کنفرانس خبری در کندهار گفتند که نشست شورای تفاهم، فردا (شنبه) با اشتراک والی بلخ برگزار خواهد شد.

به گفته آنان، این نشست برای "ویران کردن نظام کنونی" برگزار نمی‌شود؛ بلکه هدف آن جستجوی راهکار برای حل مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی فرا راه حکومت وحدت ملی، است.

امروز جمعه (ده قوس) آمادگی‌ها برای برگزاری این نشست در پارک "عینومینه" کندهار اتخاذ شده و هزاران تن برای اشتراک در این جلسه به پارک آمده اند؛ اما برگزار کنندگان نشست، می‌گویند این نشست فردا با حضور ده هزار تن برگزار می‌شود.

به گفته تنظیم کنندگان این نشست، ۷۷ عضو شورای ملی در این نشست اشتراک دارند و علاوه بر آن، رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان که اکنون رئیس حزب محور مردم افغانستان است، نیز برای اشتراک در این نشست به کندهار سفر کرده است.

عطامحمد نور، والی بلخ و باتور دوستم پسر جنرال دوستم نیز قصد اشتراک در این نشست را داشتند و شام دیروز می‌خواستند به کندهار سفر کنند؛ اما برای طیارۀ حامل آنان پس از یک ساعت تأخیر در میدان هوایی بین المللی مولانا جلال الدین بلخی در شهر مزارشریف، بنابر برخی دلایل اجازۀ پرواز داده نشد.

ریاست جمهوری افغانستان، می‌گوید برای سفر والی بلخ به کندهار هیچ مانعی وجود ندارد.

اداره مستقل هوانوردی ملکی افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای، دلیل ممانعت برای پرواز طیاره حامل والی بلخ را به کندهار، مشکل تخنیکی خوانده و گفته است که آنان می‌توانند در جریان روز و با هماهنگی لازم، به کندهار سفر کند.

بربنیاد خبرنامه این اداره، قرار بود طیاره حوالی ساعت ده صبح روز پنجشبنه، از مزارشریف به کندهار برود؛ اما با تأخیر چندساعته، این پرواز به شام پنج شنبه تنظیم شد " که به دلیل محدودیت امکانات انجام پروازهای شبانه در میدان هوایی بین المللی کندهار و ایجاب هماهنگی‌های لازم با نیروهای ناتو مستقر در آن میدان، چون از طرف شب در بخش‌های این میدان حفظ و مراقبت و عملیات‌های نظامی صورت می‎گیرد، از طرف قوایی حمایت قاطع برای انجام پرواز متذکره معذرت خواسته شد".

واکنش والی بلخ

عطامحمد نور، والی بلخ با انتشار ویدیو در صفحه رسمی فیسبوکش، حکومت افغانستان را متهم به جلوگیری از سفرش به کندهار کرده و گفته است که این عمل حکومت افغانستان خلاف قانون است.

آقای نور، شام دیروز پس از آنکه اجازۀ پرواز به طیارۀ حامل وی داده نشد، گفت "این حرکت غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرانسانی است. با تاسف که این حرکت غیرملی که به خیر کشور نیست به خیر ملیت‌ها نیست به خیر اقوام افغانستان نیست، وحدت ملی را خدشه دار می‌سازد و پایه‌های حکومت را سست می‌سازد، امیدوارم استم که سردمداران حکومت سر هوش بیایند".

والی بلخ را باتور دوستم، پسر جنرال دوستم و کریم الله نقیبی معاون حزب جمعیت اسلامی افغانستان و مسؤول این حزب، در ولایت کندهار نیز همراهی می‌کرد.

XS
SM
MD
LG