لینک های دسترسی

Breaking News

درطی یک سال ۷۰ نفردرمرکزشهرغزنی ترورشده اند


غزنی ازولایات نا امن درمرکز افغانستان است که مخالفان دولت درشماری ازساحات آن حضور گسترده دارند.
غزنی ازولایات نا امن درمرکز افغانستان است که مخالفان دولت درشماری ازساحات آن حضور گسترده دارند.

مسئولین شورای ولایتی غزنی با اظهارنگرانی می گویند که درطی یک سال اخیر دست کم ۷۰ نفر ازکارمندان حکومتی، شخصیت های با نفوذ وافراد ملکی درمرکز شهر غزنی ترورشده اند.

این مسئولین می گویند که افراد مسلح ناشناس با تفنگچه های بی صدا معمولأ مأمورین حکومتی، سرمایه داران وافراد با نفوذ ملکی را در داخل شهر غزنی، هدف قرار داده اند.

به گفته ی آنان تا کنون هیچ یک از عاملین این قتل ها شناسایی ومورد پیگرد قرار نگرفته است.

امان الله کامرانی مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی غزنی با اظهار نگرانی دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" درطی یک سال اخیر ۷۰ نفر درداخل شهرغزنی توسط افراد مسلح ناشناس با تفنگچه های بی صدا به قتل رسیده اند".

آقای کامرانی می گوید که تا کنون ارگانهای امنیتی این ولایت حتی شناسایی نکرده اند که تروریستان، تفنگچه های بی صدا را ازکجا بدست می آورند.

با آنکه مسئولین اداره محلی غزنی ترور افراد با نفوذ ومأمورین حکومتی را در داخل شهر، تأیید می کنند اما آنان می گویند که درطی سال جاری آمار این قتل ها به پنجاه درصد کاهش یافته است.

محمد علی احمدی معاون وسرپرست اداره محلی ولایت غزنی دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" درتمام سال گذشته حدود ۳۵ نفر درداخل شهر غزنی با تفنگچه های بی صدا و ماین های مقناطیسی به قتل رسیدند که این آمار درسال جاری حدودأ به نصف کاهش یافته است".

مسئولین حکومتی درغزنی مخالفین مسلح را عامل اصلی این ترور ها یاد می کنند. اما تا کنون هیچ فرد ویا گروهی مسئولیت ترور این افراد را به عهده نه گرفته است.

آقای احمدی می گوید که گاهی اوقات اطفال ۱۴ تا ۱۸ ساله نیز دراین ترور ها ازسوی مخالفین دولت استخدام شده و اشخاص مورد نظررا توسط آنان به قتل رسانده اند.

او گفت:" دست کم ۳۰۰ نفر که در اعمال تروریستی در ولایت غزنی دست دارند اکنون درزندان این ولایت، تحت حبس قرار دارند که اکثریتشان به جرم نا امنی، ترور وانفجارات دستگیرشده اند.

ازسویی هم اعضای شورای ولایتی وباشندگان شماری از ولسوالی های نا امن غزنی می گویند که درصورت بی توجهی حکومت، ممکن ولسوالی های اجرستان وقره باغ، ده یک واندر به دست طالبان سقوط کند.

حسن رضا یوسفی دراین باره می گوید:" ولسوالی مقر زیر تهدید است ولسوالی ناوه چندی قبل سقوط کرد و مراکز ولسوالی های زنه خان، وخوگیانی نیز به ساحات مرکز شهر غزنی منتقل شده اند".

اما مسئولین امنیتی غزنی اطمینان می دهند که هیچ یکی از ولسوالی های غزنی سقوط نخواهد کرد. سمونوال اسد الله انصافی آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت غزنی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" نیروهای امنیتی ما درساحات و ولسوالی های مختلف نا امن حضور دارند وازطریق هوا اکمالات می شوند که خطر سقوط درآن ساحات وجود ندارد".

غزنی ازولایات نا امن درمرکز کشور است که مخالفان دولت درشماری ازساحات آن حضور گسترده دارند.

اعضای شورای ولایتی غزنی می گویند که شماری از پوسته های امنیتی نیروهای خیزش مردمی و پولیس محلی درساحات اندر، ده یک وچندین ولسوالی دیگر به دلیل عدم تجهیز، پوسته های خود را به محلات امن انتقال داده اند.

باشندگان غزنی واعضای شورای ولایتی این ولایت هشدار می دهند که درصورت عدم توجه مسئولین ممکن ساحات وسیعی ازاین ولایت به دست طالبان افتاده ومردم نسبت به دولت بی اعتماد شوند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG