لینک های دسترسی

Breaking News

شش تن از محافظین پایگاه بگرام کشته شدند


پایگاه نظامی بگرام، مرکز عمدۀ نیرو های ائتلاف در افغانستان شمرده میشود
پایگاه نظامی بگرام، مرکز عمدۀ نیرو های ائتلاف در افغانستان شمرده میشود

مقر فرماندهی نیرو های امریکایی در افغانستان، با نشر خبرنامه ای، تصدیق کرده است که شش تن از محافظان افغان پایگاه بگرام مورد حملۀ افراد مسلح قرار گرفته و کشته شده اند.

در خبرنامه آمده است که این حمله شام دیروز وقتی صورت گرفته که محافظان افغان میخواستند برای انجام وظیفۀ شان به پایگاه بگرام بروند، و در جریان حمله، افزون بر شش محافظی که کشته شده اند، دو تن دیگر زخمی شده که بعد به شفاخانه انتقال یافته اند.

طالبان ادعا میکنند که این حمله را آنان انجام داده اند، اما نیرو های امریکایی حمله کنندگان را، افراد مسلح ناشناس خواند.

قبل از این، مقام‌های ولسوالی بگرام گفته بودند که هشت تن از کارمندان ملکی میدان هوایی بگرام، دیشب توسط افراد مسلح ناشناس هدف گلوله‌باری قرار گرفته و کشته شده اند.

عبدالشکور قدوسی، ولسوال بگرام با تأیید این خبر به صدای امریکا گفت، این رویداد در روستای شاکای ولسوالی بگرام ولایت پروان رخ داد.

شاکا همان روستایی است که چند ماه پیش نیروهای امنیتی یک تُن مواد انفجاری را از یک باغ انگور در آن کشف و به دست آورده بودند.

پیش از این، کارگران پایگاه بگرام به گونه انفرادی نیز مورد حمله قرار گرفته اند که مقامات دولتی، دلیل آن را دشمنی‌های شخصی و سرقت عنوان کرده بودند.

در یک رویداد دیگر، حمله‌کننده‌ای انتحاری در ولایت پروان پیش از رسیدن به هدف بازداشت شد.

عبدالشکور قدوسی ولسوال بگرام گفت "یک مهاجم انتحاری مجهز با مواد انفجاری و بمب‌های دستی که قصد حمله بر نیروهای حمایت قاطع را داشت پیش از رسیدن به هدف از سوی پولیس بازداشت شد".

به گفتۀ وی، نخست مردم محل بر مهاجم انتحاری مشکوک شده و پولیس را در جریان قرار داده اند.

ولسوال بگرام گفت که مهاجم انتحاری در دروازه اول میدان هوایی بگرام، قصد حمله را داشت و در همین محل از سوی پولیس باز داشت می‌شود.

تاکنون مشخص نشده است که فرد مهاجم به کدام گروه پیوند دارد؛ اما بر بنیاد تحقیقات پولیس، فرد مهاجم باشنده ولسوالی پغمان کابل است در حدود 16 سال سن دارد و در تحقیقات اولیه گفته است که می‌خواست نیروهای حمایت قاطع را هدف حمله قرار دهد.

نزدیک به ۲۰ روز پیش از جملۀ چهار مهاجم، دو تبعۀ پاکستانی– که به گفتۀ پولیس پروان قصد حمله بر تأسیسات دولتی را داشتند – بازداشت شدند؛ اما دو پاکستانی دیگر، فرار کرده اند.

بگرام از مراکز مهم نظامی نیروهای امریکایی در چوکات مأموریت حمایت قاطع در افغانستان است که تا یک سال پیش نزدیک به سه‌هزار افغان در این پایگاه کار می‌کردند، اما پس از حمله انتحاری چند ماه پیش در داخل این پایگاه – که منجر به کشته‌شدن چهار تن و زخمی‌شدن ۱۴ تن شد – نیمی از کارگران افغان از این مرکز نظامی بیکار شدند.

XS
SM
MD
LG