لینک های دسترسی

Breaking News

امضای قرارداد استخراج نفت با چین


امضای قرارداد استخراج نفت با چین
امضای قرارداد استخراج نفت با چین

اولین قرارداد استخراج مواد نفتی از حوزه آمو دریا، بعد از فیصله شورای وزیران حکومت افغانستان به یک کمپنی چینایی(سی ان پی سی آی) و یک کمپنی افغانی(وطن گروپ) سپرده شد.

قرار داد دو کشور بین وحیدالله شهرانی، وزیر معادن افغانستان و رئیس کمپنی چینایی - تجربه خوبی استخراج مواد نفتی را در جهان دارد – امروز درکابل امضا گردید.

وحیدالله شهرانی بعد از امضای قرارداد با کمپنی چینایی گفت این روزی تاریخی برای افغانها می باشد که یک قرارداد جامع را برای استخراج مواد نفتی امضا نمودیم، که در ظرف سی روز آینده کار آن آغاز خواهد شد.

او گفت کار استخراج عملی مواد نفتی حوزه آمو دریا یک یک سال بعد آغاز خواهد شد.

وزیر معادن افغانستان می گوید در مطالعات قبلی گفته شده که ۸۷ میلیون بیرل مواد نفتی از حوزه آمو دریا بدست خواهد آمد، ولی درعین زمان در حوزه نفتی آمو دریا اکتشافات جدید نیز به راه انداخته خواهد شد زیرا به گفته او منابع مواد نفتی به مراتب بیشتر خواهد بود.

وحیدالله شهرانی میگوید ۱۵فیصد نفت استخراج شده مربوط دولت افغانستان می شود،۷۰ فیصد از عواید خالص استخراج مواد نفتی مربوط دولت می شود، پرداخت مالیه از عواید و کرایه زمین که بر روی آن تاسیسات نفتی ساخته می شود منابع عواید افغانستان خواهد بود.

پولیس مخصوص وزارت آمور داخله افغانستان مسوول تامین امنیت تاسیسات پروژه آمو دریا است.

برای اولین بار مطالعات منابع نفتی در سال ۱۹۳۲ صورت گرفته بود ولی به دلیل عوامل متعدد افغانستان قادر به استفاده از منابع نفتی خویش نبود.

منابع نفتی حوزه آمو دریا در ولایات سرپل و فاریاب قراردارد، که به قول مسوولین وزارت معادن در نتیجه اکتشافات جدید ممکن منابع گاز نیز کشف شود.

XS
SM
MD
LG