لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تولید روغن و آچار زیتون در ننگرهار


آرشیف
آرشیف

گلاب منگل، والی ننگرهار می گوید که در نتیجۀ پرورش و نگهداری معیاری فارمهای زیتون در آن ولایت، تولیدات فابریکه زیتون صدها تُن افزایش یافته است.

به گفتۀ آقای منگل سه سال قبل ۵ تُن روغن زیتون تولید شده بود؛ اما این رقم اکنون به ۱۲۰۰ تن رسیده است.

آقای منگل، با اشاره به برنامه‌های اصلاحی ریاست کانال ننگرهار می‌افزاید" در صورتی که در آینده به این فارمها توجه کنیم، فابریکه میتواند نیازمندیهای ما را در عرصه تیل و آچار زیتون، مرفوع سازد."

به گفته والی ننگرهار، امسال برعلاوۀ روغن زیتون ۳۵ تُن آچار زیتون نیز در آن ولایت تولید شده است.

نیک محمد یکتن از باغداران فارم های زیتوان در ولایت ننگرهار، نرمه‌کاری و شاخه بری درختان را دلیل افزایش حاصلات در سال روان می پندارد.

غلام حضرت عبدالرحیمزی، رئیس کانال ننگرهار، افزایش تولید روغن و آچار زیتون را تأیید می‌کند؛ اما می‌گوید، با آنکه نسبت به گذشته سهولت‌هایی ایجاد شده است؛ ولی هنوز هم در بخش جمعآوری دانه، زیتون مشکلات دارند.

آقای عبدالرحیمزی به صدای امریکا گفت "سالهای قبل هم با مشکلات مواجه بودیم، شما شاهد بودید که توسط شاگردان مکاتب و مردم محل دانه زیتون را جمعآوری میکردیم، به خاطری که جمعآوری زیتون کاری دشوار است، اکنون توسط کارگر خود همه روزه تا ۱۳تُن جمعآوری میکنیم و ماشین آن را پروسس میکند."

رئیس کانال ننگرهار تاکید می کند که اگر بتوانند ماشین دیگر را فعالی سازند "می توانیم میزان جمعآوری حاصلات را هم بلند ببریم و اگر امکانات جمعآوری دانه زیتون به ما افزوده شوند، میتوانیم میزان تولیدات را چند برابر افزایش دهیم".

اکنون تنها یک مغازه بزرگ دولتی محصولات زیتون، در شهر جلالآباد وجود دارد و از همین مغازه، زیتون و محصولات آن به سایر ولایات افغانستان صادر میگردد.

اداره کانال ننگرهار درصدد بازاریابی زیتون این ولایت در خارج از افغانستان است؛ اما هنوز به این کار مؤفق نشده است.

XS
SM
MD
LG