لینک های دسترسی

Breaking News

ریچارد اولسن : مصالحه میتواند باعث ایجاد ثبات در افغانستان شود


ریچارد اولسن نماینده ویژۀ پیشین امریکا برای افغانستان و پاکستان
ریچارد اولسن نماینده ویژۀ پیشین امریکا برای افغانستان و پاکستان

ریچارد اولسن، نماینده ویژه سابق ایالات متحده در امور أفغانستان و پاکستان، بروز سه شنبه در مرکز استمسون در نشستی تحت عنوان افغانستان و گزینۀ مصالحه، بیان داشت که طالبان تهدیدی به ایالات متحده محسوب نمیشوند و مصالحه میتواند باعث امدن ثبات به أفغانستان شود، اقای اولسن در پاسخ به اینکه جنگ طویل أفغانستان چگونه باید خاتمه یابد، ابراز داشت که ایالات متحده قادر به مبارزه علیه طالبان میباشد ولی جنگ با راه حل سیاسی حل خواهد شد.

اقای اولسن گفت:سوال من همان سوالیست که پترئیس داشت، که این جنگ چگونه باید ختم گردد، اگر طالبان را ترورست بخوانیم و با پاکستان به مجادله بپردازیم ، ممکن کمک کند که خود را قهرمان ثابت سازیم ، ولی مشکل را حل نمی کند، فکر میکنم که این جنگ با راه حل سیاسی حل میشود ، نگرانی من این نیست که امریکا یک جنگ طویل المدت را اداره نمیتواند ، بلکه ما نخواهیم توانست ، چون باید به برخی از اولویت های دیگر بپردازیم.

اقای اولسن در پاسخ به اینکه جه کسی طالبان راحمایت مالی و تمویل میکند و ایا این کمک ها از طریق کشور های خلیج به افغانستان انتقال می یابد یاخیر گفت :

جریان کمک از خلیج به طالبان یاری زیادی نمیکند، طالبان را مواد مخدر تمویل میکند و این مشکل عمده ایست. طالبان بر قاچاق مواد مخدر در هلمند کنترول و در تجارت آن در پاکستان دست دارند که پاکستان و مقامات اش از آن سود می جویند و باید درین بخش همتایان ما در خلیج باید برای هدف قراردادن این منابع تمویل ، کمک بخواهیم.

آقای اولسن تاکید کرد که شورشیان در پروسه مصالحه باید از قانون اساسی أفغانستان حمایت کنند، همکاری با القاعده را ترک گویند و سلاح خود را بر زمین بگذارد، اولسن از کشور های منطقه بشمول پاکستان، ایران و هند خواست تا با افغانستان در پروسه مصالحه همکاری کنند.

  • 16x9 Image

    لیلما حبیب عظیمی

     

    لیلما حبیب عظیمی از سال ۱۹۸۰ میلادی بدینسو با رسانه های مختلف به صفت گوینده ،گزارشگر،ویراستار و ویرایشگرتصویر ایفای وظیفه نموده  وازسال ۲۰۰۶ میلادی در بخش دری تلویزیون آشنا صدای امریکا مصروف کار است.

     

XS
SM
MD
LG