لینک های دسترسی

Breaking News

عمر ملکیار، کارمند پیشین صدای امریکا در گذشت


عمر ملکیار از نخستین افرادی بود که نشرات سرویس دری صدای امریکا را برای افغانستان آغاز کردند.
عمر ملکیار از نخستین افرادی بود که نشرات سرویس دری صدای امریکا را برای افغانستان آغاز کردند.

عمر ملکیار، کارمند پیشین سرویس دری صدای امریکا و از گردانندگان شناخته شدۀ برنامه های شعر و ادب رادیوآشنا، به خاطر بیماری که عاید حالش بود، به عمر ۸۴ سالگی در ایالت ویرجینیای امریکا درگذشت.

آقای ملکیار که مدت ۲۸ سال در سرویس دری صدای امریکا وظیفه انجام داد؛ از جملۀ نخستین افرادی بود که نشرات سرویس دری صدای امریکا را در اکتوبر ۱۹۸۰ میلادی، برای افغانستان آغاز کرد.

جلیل غنی، مدیرمسوول پیشین سرویس دری صدای امریکا می گوید "عمر ملکیار یکی از متعهد ترین فرزندان افغانستان، به ارزش های والای انسانی و ملی، خاک، حاکمیت ملی، آزادی، فرهنگ و ادب افغانستان بود."

آقای ملکیار با گردانندگی برنامه های مختلف به ویژه شعر و ادب، گنج شایگان و ما و شنوندگان (با همکاری شکریه رعد)، جایگاه ویژه ای در میان شنوندگان رادیو آشنا صدای امریکا، در افغانستان و سایر نقاط جهان که شنوندۀ برنامه هایش بودند پیدا کرد.

بخشی از برنامه های گنج شایگان به گردانندگی عمر ملکیار
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00
لینک دانلود


برنامه های شعر و ادب و گنج شایگان رادیوآشنا، با گردانندگی آقا ملکیار، برای سالیان متمادی ساعت ۱۲ شب به وقت افغانستان نشر می شد که توانسته بود توجه شنوندگان ویژه ای خود را از نقاط مختلف جهان جلب کند.

عمر ملکیار در سال های جنگ و تجاوز اتحاد جماهیر شوروی وقت، از طرف صدای امریکا برای چهار ماه به پاکستان رفت که به گفتۀ همکاران پیشین وی در صدای امریکا، "گزارش ها و مصاحبه های موثر و مفیدی را برای سرویس دری صدای امریکا ثبت و نشر کرد."

ملکیار فقید؛ نه تنها یک روزنامه نگار و ژورنالیست متعهد و قوی بود که به عنوان یک دیپلومات سابقه دار و متعهد نیز شناخته شده بود که باوجود دوری از افغانستان، خدمات زیادی را در بخش های دیپلوماسی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان انجام داده است.

عمر ملکیار در ماه می سال ۲۰۱۰ میلادی از خدمت در صدای امریکا بازنشسته شد و در ده سال اخیر باوجود بیماری های که عاید حالش بود؛ در عرصۀ شعر و ادب، از طریق رسانه های اجتماعی فعالانه کار می کرد.

شاید دیگر عمر ملکیار شعر دکلمه نکند و با مخاطبانش از لابلای نشرات رادیو حرف نزد اما آواز گرم ملکیار فقید از امواج رادیو ها، صفحات اجتماعی و نوار های ثبت شده نزد دوستانش، برای سالیان متمادی، نوازشگر گوش ها و روح و قلب علاقمندان شعر و ادب افغانستان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG