لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: از این پس سرنوشت افغانستان در دفاتر استخباراتی تعیین نمی‌شود


محمداشرف غنی، رییس جمهور افغانستان بار دیگر بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکید کرد و گفت که تنها حکومت منتخب می‌تواند از شهروندان این کشور نمایندگی کند.

به گفتۀ وی، آن زمان گذشته است که دیگران سرنوشت مردم افغانستان را در دفاتر استخباراتی تعیین می‌کردند.

آقای غنی، ناوقت دیشب ۲۱ اگست (۳۰ اسد) در محفل افتتاح قصر دارالامان که صدها مهمان دعوت شده بود، بار دیگر روی مسایل صلح و انتخابات صحبت کرد و برگزاری انتخابات را در ششم میزان حتمی دانست.

او گفت: "کی می‌تواند از ملت نمایندگی کند؛ یک حکومت منتخب و حکومت منتخب تنها از طریق انتخابات شکل می‌گیرد، انتخابات خواهد شد و برای بقای جمهوریت انتخابات شفاف بسیار ضروری است".

مساله گفتگوهای ایالات متحده و نمایندگان طالبان در قطر از دیگر موضوعاتی سخنرانی آقای غنی بود. او گفت که حکومت افغانستان پس از گفتگوهای مستقیم با طالبان، جزییات روند مذاکرات صلح را با مردم شریک می‌کند.

آقای غنی افزود: "اکنون گفتگوهایی که در مورد صلح میان امریکا و طالبان جریان دارد، ما نظارت می‌کنیم. در این باره زیرا خاموشیم که تا اکنون مذاکرات مستقیم میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان آغاز نشده است. هرگاه امریکا و طالبان به یک تفاهم رسیدند و مذاکرات ما با طالبان آغاز شد، تمام جزییات این پروسه با مردم شریک می‌شود".

این در حالی است که قرار است نهمین دور گفتگوهای زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه و نمایندگان طالبان با رهبری ملا عبدالغنی برادر، معین سیاسی طالبان به زودی آغاز شود.

تا اکنون از تاریخ آغاز این مذاکرات دو جانب چیزی به رسانه‌ها نگفته اند؛ اما پیش از این زلمی خلیلزاد گفته است که برای آغاز دور نهم این مذاکرات به قطر می‌رود.

افتتاح قصر دارالامان

حکومت افغانستان در نظر داشت تا مراسم گرامی‌داشت از صدمین سالروز استقلال این کشور را در ۲۸ اسد در قصر دارالامان برگزار کند؛ اما به دلیل حملۀ انتحاری در یک محفل عروسی که به شمول زنان و کودکان ۸۰ کشته و ۱۸۰ زخمی برجا گذاشت، این مراسم را به تعویق انداخت.

اما دیشب این قصر با حضور شهزاده هندیه و شهزاده ناجیه، دو دختر امان‌الله، شاه پیشین افغانستان و شماری از مقام‌های بلندپایه دولتی افتتاح شد.

قصر دارالامان، حدود صد سال قبل در زمان حکمرانی امان‌الله، شاه پیشین افغانستان ساخته شده بود؛ اما در جنگ‌های داخلی گروه‌های جهادی در دهۀ ۹۰ ویران گردید. این قصر با هزینۀ حدود ده میلیون دالر امریکایی بازسازی شده است.

این در حالی است که شماری از نامزدان انتخابات ریاست از تکت انتخاباتی آقای غنی به این دلیل انتقاد می‌کنند که به ادعای این نامزدان، رییس جمهور به بهانۀ گرامی‌داشت از صدمین سالروز استقلال، استفادۀ کمپاینی می‌کند و با استفاده از امکانات دولتی، قوانین انتخاباتی را نقض می‌کند.

اما دستۀ انتخاباتی آقای غنی، این اتهامات را نپذیرفته و گفته است که مبارزات انتخاباتی با تجلیل سالروز استقلال هیچ ربطی ندارد.

XS
SM
MD
LG