لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین تجربۀ هنرپیشگان افغان در جشنوارۀ آسکار


هشتاد و پنجمین جشنوارۀ آسکار برگزار شد
هشتاد و پنجمین جشنوارۀ آسکار برگزار شد
در هشتاد و پنجمین جشنوارۀ جوایز سالانۀ آسکار که کتگوری های مختلفی دنیای هنر سینما را شامل می شود، فلم آرگو از ساخته های بن افلیک جایزۀ بهترین فلم سال را از آن خود کرد. در این جشنواره در کنار سایر هنرپیشگان جهان، دو هنر پیشۀ نوجوان افغان نیز اشتراک کرده بودند.

میشل اوباما، همسر بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده، دور از انتظار حاضرین مجلس، به گونۀ زنده برندۀ بهترین فلم هشتاد و پنجمین جشنوارۀ جوایز آسکار را اعلام کرد.

آرگو، فلمی است که در مورد نجات شش دپلومات امریکایی – که در آغازین روز های انقلاب اسلامی در ایران گیر مانده بودند – تهیه شده است. در این فلم نشان داده شده است که چگونه دپلومات های کانادایی به این امریکایی ها پناه داده و آنان را کمک کردند تا به همکاری جاسوس های ادارۀ مرکزی استخبارات ایالات متحده، فرار کنند.

بن افلیک که کارگردان، تهیه کننده و بازیگر نقش محوری این فلم است، از کسانی که در ساختن فلم آرگو و آن عملیات نجات شرکت داشتند، سپاسگذاری کرد. او از دوستانش در ایران که در شرایط نا هنجار و نگران کننده زندگی می کنند نیز قدردانی کرد. آرگو همچنان در بخش ادیت و اقتباس فلم نامه از رویداد های روز های نخستین انقلاب اسلامی برندۀ اسکار شد.

حضور هنر پیشه گان

اما در سالونی که با فرش سرخ تزیین شده بود، دو هنرپیشۀ نوجوان از کشوری حضور به هم رسانده بودند که همواره از نابسامانی های امنیتی و درگیری های دوامدار آن سخن رانده می شود. احمد فواد محمدی و جوانمرد پاییز هنرپیشگان فلم بچه ها بزکش به کارگردانی سم فرنچ برای نخستین بار در این جشنوارۀ بزرگ هنری اشتراک کردند.

هرچند فلم بچه های بزکش در زمرۀ فلم های کوتاه نتوانست بهترین جایزه را از آن خود کند اما حضور این دو هنر پیشۀ افغان بر فرش سرخ جشنوارۀ آسکار برای پاییز، محمدی، کارگردان و فلمنامه نویس این فلم به یادماندنی خواهد بود.

جایزۀ بهترین کارگردان و دایرکتر به آنگ لی، کارگردان فلم Life of Pie تعلق گرفت. او این جایزه را برای بهترین کارگردانی، فلمبرداری و جلوه های تصویری اخذ کرد.

جایزۀ بهترین هنرپیشۀ مرد را دانیل دی لویس، بازیگر نقش مرکزی فلم لنکن کمایی کرد. او نقش ابراهام لینکن رئیس جمهور ایالات متحده را بازی کرده بود که در جریان جنگ داخلی تلاش کرد تا به برده داری نقطۀ پایان بخشد. جایزۀ بهترین هنرپیشۀ زن را جنیفر لورنس برای بازی در فلم دفترچۀ امید بخش به دست آورد.

در این جشنواره از پنجاه و مین سالگرد تهیۀ فلم های جیمز باند 007، ارج گزاری به عمل آمد. این فلم تا هنوز هم در قلب و اذهان بینندگان فلم های جاسوسی جا دارد. آدیل آواز خوان بریتانیایی، در آهنگ فلم "سکای فال" جیمز باند، جایزۀ آسکار بهترین آهنگ را از آن خود کرد. او در جشنوارۀ یکشنبه شب جوایز آسکار به صورت زنده هنرنمایی کرد و همین آهنگ را اجرا کرد.

جشنوارۀ آسکار، صنعت فلم سازی را در ایالات متحده در یک سال، برجسته ساخته و جریان این برنامه از طریق صفحات تلویزیون در شمار زیادی از کشور های جهان به نمایش گذاشته شد.
XS
SM
MD
LG