لینک های دسترسی

Breaking News

اشتباه بزرگ در جشنوارۀ اسکار، همه را حیرت زده ساخت


جشنوارۀ توزیع جوایز اسکار، دیشب در امریکا برگزار شد که در آن فلم مونلایت (نور مهتاب)، از فلم له له لند سبقت جست و برندۀ جایزۀ بهترین فلم سال ۲۰۱۶ گردید.

اما اعطای این جایزه، بی جنجال نبود. گردانندگان برنامه، نخست اشتباه کردند و فلم له له لند را برندۀ جایزه اعلام داشتند، اما بعد معذرت خواسته و جایزه را به فلم مونلایت دادند.

این اشتباه، در تاریخ جشنواره های اسکار سابقه نداشت و همه را حیرت زده ساخت. فقط لحظاتی پس از آن که تیم تولید فلم له له لند جایزه را به دست آورده و بر ستیژ سخنرانی امتنانیه ابراز میداشتند، دفعتاً گفته شد که اشتباه رخ داده و برندۀ اصلی جایزۀ بهترین فلم، مونلایت است.

در حالی که گروه های تولید هر دو فلم در حالت بلاتکلیفی بر ستیژ حضور یافته بودند، وارن بتی، یکی از گردانندگان، تشریح داد که لفافۀ اشتباه به او داده شده بود.

جوردون هورویتس، تهیه کنندۀ فلم له له لند، بلافاصله جایزه را به دست اندرکاران فلم مونلایت تسلیم داد. او بعداً گفت که با روشن شدن موضوع، دلش کمی شکست، اما این که جایزۀ را به گروه مستحق آن مسترد کرد، احساس افتخار نمود.

جوایز سایر کتگوری ها

در جشنوارۀ جوایز اسکار، این بار فلم موزیکال له له لند، در ۱۴ بخش نامزد شده بود که در نهایت توانست در شش بخش، به شمول بهترین موسیقی متن، جوایز را به دست آرد.

جایزۀ بهترین هنرپیشۀ مرد، در فلم مانچستر بای ده سی، به کیسی افلک اعطا گردید و ایما ستون، با کسب جایزه ای برای نقش آفرینی اش در فلم مونلایت، بهترین هنرپیشۀ زن شناخته شد.

ماهرشا لعل شهباز علی، برندۀ جایزۀ بهترین نقش مکمل مرد
ماهرشا لعل شهباز علی، برندۀ جایزۀ بهترین نقش مکمل مرد

جایزۀ بهترین نقش مکمل مرد، در فلم مونلایت، به ماهرشا لعل شهباز علی، هنرپیشۀ مسلمان امریکایی تعلق گرفت، و وایولا دیویس، به خاطر بازی کردن در فلم فنیسس یا موانع، جایزۀ بهترین نقش مکمل زن را دریافت.

همچنان دامین چازیل، به خاطر کار روی فلم له له لند، به جایزۀ بهترین کارگردان سال دست یافت.

وایولا دیویس، برندۀ جایزۀ بهترین هنرپیشۀ زن
وایولا دیویس، برندۀ جایزۀ بهترین هنرپیشۀ زن

جایزۀ بهترین مستند سال، به "او.جی: ساخت امریکا" داده شد، اما در کتگوری مستند های کوتاه، جایزۀ اسکار، به فلم مستندی موسوم به وایت هیلمِتس یا سفید کلاهان اعطا گردید.

جایزۀ معتبر به سینماگر ایران

در بخش فلم های غیر امریکایی، فلم "فروشنده"، اثر اصغر فرهادی، جایزۀ بهترین فلم خارجی زبان را از آن خود ساخت.

پس از فلم جدایی نادر از سیمین، این دومین اثر سینمایی اصغر فرهادی، نویسنده و کارگردان ایرانیست که جایزۀ معتبر اسکار را نصیب گردید.

آقای فرهادی، این بار به رسم اعتراض در برابر فرمان رئیس جمهور ترمپ مبنی بر منع ورود ایرانیان به ایالات متحده، در جشنوارۀ اسکار حضور نیافت، اما پیامی فرستاده بود که در آن گفته شده: "غیبت من بخاطر احترام به مردم کشورم و شهروندان شش کشور دیگریست که با یک قانون غیر انسانی، از ورود به امریکا منع میشوند."

جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، این جایزه را برای کشورش افتخار خواند و سینماگران ایرانی آن را تجلیل نمودند. همچنان گفته میشود که پس از جشنوارۀ اسکار، فروش فلم فروشنده در ایران، حال افزایش یافته است.

حسرت یک فلمساز سوری

در میان برندگان جوایز اسکار، جای خالد خطیب، سینماتوگرافر سوری، خالی بود. مستند او به نام وایت هیلمتس (سفید کلاهان) جایزۀ بهترین مستند کوتاه را حایز گردید، اما خطیب جریان اعطای این جایزه را، هزاران مایل دورتر، از طریق تلویزیون تماشا کرد.

خالد خطیب، سینماتوگرافر ۲۱ سالۀ سوری، در راه آمدن به امریکا جهت اشتراک در مراسم توزیع جوایز، از سوی مأمورین امریکایی برگشتانده شد.

مستندی را که او ساخته، تلاش های عملۀ نجات در جنگ سوریه را به تصویر کشیده و صحنه های تکان دهنده را نشان میدهد.

رئیس گروهی موسوم به مدافعان مدنی سوریه که به نام سفید کلاهان شهرت دارد، از حکومت های جهان خواست که دیگر خونریختن مردم سوریه را پایان بدهند.

فلم "کلاه سفیدان"، جایزۀ بهترین مستند کوتاه را نصیب شد
فلم "کلاه سفیدان"، جایزۀ بهترین مستند کوتاه را نصیب شد

اسکار، زیر سایۀ سیاست ها

هر چند در محفل توزیع جوایز اسکار، نام دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده به ندرت یاد شد، اما سیاست های او در سخنرانی بسیار برندگان جوایز، مورد انتقاد قرار گرفت.

شماری از هنرپیشه ها و سینماگران، با گذاشتن یک فیته آبی بر لباس شان، همبستگی خود را با اتحادیه آزادی های مدنی امریکایی ها اعلام کردند.

این اتحادیه برای حفاظت و دفاع از حقوق انفرادی اتباع امریکا فعالیت میکند.

شمار دیگری از اشتراک کنندگان این مراسم، با سخنان حمایت شان را از مهاجرین نشان دادند.

ایوا دو ورنی، یک کارگردان برجسته، یکدست لباس طراحی شده از سوی یک طراح سوری را در بر داشت.

الساندرو بیرتولازی، یکی از برندگان جایزه آسکار در بخش آرایش، جایزه اش را به تمام مهاجرین اهدا کرد.

گایل گارسیا برنال، هنرپیشه مکسیکویی که برای تقدیم جایزه بهترین فلم انمیشن روی صحنه آمده بود، طرح رئیس جمهور ترمپ مبنی بر اعمار دیوار در امتداد مرز بین ایالات متحده و مکسیکو را به باد انتقاد گرفت.

XS
SM
MD
LG