لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۸۰ تن از دختران چیبوک آزاد شدند


دختران آزاد شده روز یکشبنه به ابوجه، پایتخت نایجریا، انتقال یافتند و محمدو بهاری، رئیس جمهور نایجریا، با آنان دیدار کرد
دختران آزاد شده روز یکشبنه به ابوجه، پایتخت نایجریا، انتقال یافتند و محمدو بهاری، رئیس جمهور نایجریا، با آنان دیدار کرد

تندروان گروه بوکو حرام، ۸۲ تن از دختران مکتب را که در سال ۲۰۱۴ میلادی در شهر چیبوک نایجریا اختطاف کرده بودند، از اسارت آزاد کردند.

بر اساس گزارش ها، این دختران در نزدیکی سرحد نایجریا با چاد و نایجیر آزاد شدند.

دختران آزاد شده روز یکشبنه به ابوجه، پایتخت نایجریا، انتقال یافتند و محمدو بهاری، رئیس جمهور نایجریا، با آنان دیدار کرد.

رهایی دختران اختطاف شده پس از مذاکرات طولانی میان تندروان بوکو حرام و نمایندگان حکومت نایجریا صورت گرفت. با وجود رهایی این دختران، هنوز هم ده ها دختر دیگر که توسط تندروان بوکو حرام به صورت دسته جمعی اختطاف شدند، نا پدید اند.

اختطاف دختران مکتب

به گفتۀ مقامات نایجریایی، تندروان بوکو حرام در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۷۶ تن از دختران یک مکتب متوسطه را در شهر چیبوک نایجریا به صورت دسته جمعی اختطاف کردند. حدود ۶۰ تن از این دختران که قادر شدند در اولین ساعت پس از اختطاف شان فرار کنند، گفته اند که اختطاف چیان آنان را به زور از داخل لیلیۀ شان بیرون آوردند و آنان را به زور داخل لاری ها جا به جا کردند به سمت بته زار ها بردند.

چند روز بعد، تندروان بوکو حرام نوار ویدیویی را به طور گسترده نشر کردند که در آن حدود ۱۰۰ تن از دختران اختطاف شده را نشان می داد. تندروان این گروه ادعا کردند که دختران اسیر شدۀ آنان به اسلام رو آورده اند و گفتند که آنان به شرط دختران اختطاف شده را آزاد خواهند کرد که حکومت نایجریا، زندانیان آن گروه را آزاد کند.

در آن زمان، ابوبکر شکائو، رهبر بوکو حرام، تعهد کرده بود که دختران اختطاف شده را به حیث "عروس برده" به فروش خواهد رساند.

منیر دن علی، وزیر دفاع نایجریا ماه گذشته به صدای امریکا طی یک مصاحبه گفته بود که رهایی همۀ دختران چیبوک ممکن سال ها طول بکشد. قوای نایجریایی عملیات گسترده را در جنگلات وسیع واقع در شمال شرق نایجریا راه اندازی کرد تا دختران اختطاف شده را پیدا و آزاد کند. تندروان بوکو حرام به صورت گسترده در این جنگلات حضور دارند.

برای مدت دو سال پس از نشر ویدیو دختران اختطاف شده، هیچ خبری در مورد آنان وجود نداشت تا اینکه یکی از دختران با یک کودک نوزاد در ماه می ۲۰۱۶ پیدا شد. چندی بعد، دو تن دیگر از این دختران قادر شدند به منطقۀ که تحت تسلط حکومت نایجریا قرار داشت، بیایند. اولین گروه ۲۱ نفری دختران چیبوک به وساطت صلیب سرخ بین المللی و سوئیس در اکتوبر ۲۰۱۶ آزاد شدند.

اولین گروه ۲۱ نفر دختران چیبوک در اکتوبر ۲۰۱۶ از اسارت آزاد شدند
اولین گروه ۲۱ نفر دختران چیبوک در اکتوبر ۲۰۱۶ از اسارت آزاد شدند

انتقاد های بین المللی

اختطاف دختران معروف به چیبوک، موجب انتقاد های شدید بین المللی شد. سازمان ملل متحد نیز این عمل را به شدت محکوم کرد. میشل اوباما، بانوی اول پیشین ایالات متحده، نیز از کمپاین رهایی این دختران، حمایت کرد.

گزارشگر ویژه ملل متحد تاکید دارد که دختران چیبوک یگانه کسانی نیستند که از خشونت ها در آن کشور توسط تندروان بوکو حرام رنج می برند.

سازمان عفو بین المللی گزارش می دهد که از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سود، حد اقل ۲۰۰۰ دختر و پسر توسط تندروان بوکو حرام، اختطاف شده اند. این سازمان همچنین می گوید که تندروان بوکو حرام از دختران و پسران اختطاف شده به حیث آشپز، بردۀ جنسی، جنگجو و حتی انتحار کننده استفاده می کنند.

در همین حال، صندوق پولی ملل متحد می گوید که تندروان بوکو حرام به طور روز افزون از کودکان در حملات انتحاری در منطقۀ چاد استفاده می کنند. یونسف گزارش می دهد که در سه ماه اول ۲۰۱۷ میلادی، ۲۷ حملۀ انتحاری کودکان ثبت شده است. در عین مدت زمان در سال ۲۰۱۶، فقط نه مورد حملات انتحاری توسط کودکان صورت گرفته بود.

تندروان بوکو حرام از طریق شورشگری تلاش می کنند تا حکومت اسلامی را در نایجریا به ایجاد کنند و آغاز شورش این گروه تندرو تا حال هزاران نفر در نایجریا کشته شده و بیش از دو میلیون شهروند آن کشور از خانه های شان بی جا شده اند.

با وجودیکه گروه بوکو حرام در سال ۲۰۱۵ میلادی قسمت زیادی از قلمرو های خود را از دست داد، این گروه هنوز هم به فعالیت شورشگری خود ادامه می دهد.

XS
SM
MD
LG