لینک های دسترسی

Breaking News

معلمان مکاتب پاک-ترک باید پاکستان را ترک کنند


Qəzza Zolağında<br />
<br />
<br />
<br />
&nbsp;
Qəzza Zolağında<br /> <br /> <br /> <br /> &nbsp;

حکومت پاکستان به کارمندان مکاتب بین المللی ترکیه تا روز یک شنبه وقت داده است تا آن کشور را ترک کنند.

دستور اخراج کارمندان مکاتب پاک – ترک روز چهارشنبه درست چند ساعت پیش از سفر رسمی رجب طیب اردوغان صدر اعظم ترکیه به پاکستان، صادر شد.

مکاتب بین المللی پاک – ترک در شهرهای بزرگ پاکستان حدود ۱۱ هزار شاگرد دارد.

مسوولان مکاتب پاک ترک به خاطر تصمیم آنی حکومت پاکستان ابراز نگرانی عمیق کرده اند، زیرا بیش از ۵۰۰ کارمند این مکاتب به شمول خانواده‌های شان باید در ظرف سه روز پاکستان را ترک کنند.

یک مقام وزارت داخلۀ پاکستان در صحبت با صدای امریکا دستور اخراج کارمندان مکاتب پاک- ترک را تایید کرد و گفت که ویزای این افراد منقضی شده است.

انقره،فتح الله گولن روحانی ناراض ترک را به دست داشتن در کودتای نافرجام در ترکیه متهم می‌کند. گمان می‌رود که مکاتب بین المللی ترکیه که در افغانستان به نام افغان – ترک مشهور است، از سوی بنیاد خیریۀ منسوب به فتح الله گولن تمویل و مدیریت می‌شود.

گولن که مبلغ اسلام سنی با پیام گفتمان میان ادیان است، نزدیک به ۲۰۰۰ نهاد آموزشی را در ۱۶ کشور جهان مدیریت می‌کند. اما شبکۀ مکاتب بین المللی ترکیه هرگونه ارتباط با فتح الله گولن را انکار می‌کند.

حکومت آقای اردوغان پس از ناکامی کودتا در ترکیه، طرفداران گولن را سرکوب کرده و از افغانستان و پاکستان خواسته است که تاسیسات مرتبط با گولن را مسدود کنند.

گولن که در ایالات متحده در تبعید خودی به سر می‌برد هر گونه دست داشتن در کودتای نافرجام ترکیه را رد می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه پیش از عزیمت به سوی اسلام آباد، به خاطر آنچه وی "اقدام بر ضد سازمان دهشت افگنی گولن" عنوان کرد، از پاکستان تمجید کرد.

قرار است آقای اردوغان با نواز شریف صدر اعظم پاکستان دیدار کرده و نیز در جلسۀ مشترک ویژۀ پارلمان آن کشور نیز سخنرانی کند.

روابط نزدیک دیرینه میان ترکیه و پاکستان در زمان رهبری اردوغان و شریف بیش از پیش مستحکمتر شده است.

XS
SM
MD
LG