لینک های دسترسی

Breaking News

منظور پشتین: پرویز مشرف و احسان الله احسان هم محاکمه شوند


شهر پیشاور، امروز شاهد مظاهرۀ گستردۀ جنبش عدالتخواه پشتونها بوده و ده ها هزار نفر از گوشه و کنار پاکستان برای اشتراک در آن، عازم پیشاور شده اند.

منظور پشتین، رهبر تحریک تحفظ پشتونها، خطاب به اشتراک کنندگان این مظاهره گفته است که پس از به عدالت کشانیده شدن راو أنور، آنان میخواهند که احسان الله احسان، مقام پیشین طالبان پاکستانی، و پرویز مشرف، رئیس جمهور سابق پاکستان، نیز به جرم کشتار هزاران پشتون، به محاکمه کشانیده شوند.

تحریک تحفظ پشتونها که نخست به هدف رسیدگی به قضیۀ کشته شدن نقیب الله محسود، یک جوان وزیرستانی، به تحصن پرداخته بود، از دولت خواست که راو أنور، افسر متهم به قتل نقیب محسود در کراچی را بازداشت کرده و محاکمه کند. اکنون محاکمۀ پرویز مشرف و احسان الله احسان نیز به لست خواستهای شان افزود گشت.

منظور پشتین در سخنرانی امروزش گفت که برای جلوگیری از مظاهرۀ بزرگ در پیشاور، تلاش ها صورت گرفته، اما اعتراض کنندگان باید به مظاهرۀ مسالمت آمیز شان ادامه دهند. فعالان این جنبش، اردوی پاکستان را به حمایت از تندروان و دهشت افگنان متهم کرده و میگویند که پشتون ها حتی از حقوقی اولیه ای که قانون اساسی پاکستان برای شهروندان تضمین کرده، بی بهره اند.

تحریک تحفظ پشتونها همچنان میگوید که اکثر رسانه های بزرگ پاکستان، از پوشش خبری مظاهرۀ آنان ابأ میورزند.

همچنان در همبستگی به این اعتراضات، در شهر کراچی نیز راهپیمایی بزرگی صورت گرفت. در برخی از شهر های أفغانستان، و ممالک اروپایی نیز به حمایت از جنبش عدالتخواه پشتونها، راهپیمایی های همزمان صورت گرفته است.

جنبش عدالتخواه پشتونها حدود یک ماه قبل در اسلام آباد به تحصن پرداخته بود و به حکومت یک ماه مهلت داده بود تا خواسته های شان را برآورده بسازد. فهرست مطالبات آنان قرار ذیل بوده است:

۱-به عدالت کشانیدن راو انور، افسری که جوان وزیرستانی به نام نقیب محسود را کشته بود.

۲-پاکسازی ماین ها از مناطق قبایلی.

۳-کاهش پوسته های امنیتی و پایان یافتن آزار و اذیت مردم در پوسته های تلاشی.

۴-محاکمۀ قانونی افرادی که بطور غیرقانونی توقیف و ناپدید شده اند، و رهایی بیگناهان.

۵-ایجاد کمیسیون حقیقت یاب برای رسیدگی به کشتار هدفمندانۀ پشتونها.

برخی از حلقات در پاکستان، تحریک تحفظ پشتونها را پروژۀ استخبارات منطقه (استخبارات هند و افغانستان) میدانند، اما منظور پشتین میگوید که "پشتونها اکنون از تاپه های غدار بودن، و اجنت بودن (را) و (امنیت ملی افغانستان) نمی هراسند، و هر قدری که بر پشتونها از این قبیل تاپه ها زده شود، به همان اندازه تحریک بیداری پشتونها به جنبش میاید."

تعداد مظاهره کنندگان امروز در شهر پیشاور، به ده ها هزار میرسید. تعداد زیادی از اشتراک کنندگان، تصاویر آنعده از عزیزان أقارب شان را که از سوی نظامیان پاکستانی کشته و یا ناپدید شده اند، نیز با خود به مظاهره آورده بودند.

XS
SM
MD
LG