لینک های دسترسی

Breaking News

الن: پاکستان از چالش های عمدۀ سیاست خارجی امریکاست


الن: باید با لشکر طیبه به گونۀ جدی برخورد شود
الن: باید با لشکر طیبه به گونۀ جدی برخورد شود
جان الن، قوماندان پیشین آیساف می گوید که بعد از خروج نیروی های خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴، دخالت ایالات متحده امریکا در مناطق قبایلی پاکستان از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا دهشت افگنان در مناطق سرحدی، حضور فعال دارند.

از دیدگاه آقای الن "رشد افراط گرایی، دهشت افگنی و شورش در پاکستان شاید یکی از بیشترین هوشدار های باشد که در ده سال گذشته در منطقه و ممکن در جهان، به وقوع پیوسته باشد."

این جنرال پیشین امریکایی می گوید که در پهلوی سایر گروه های تندرو فعال در پاکستان، لشکر طیبه یکی از گروه های خطرناک دهشت افگن است که باید با آن جدی برخورد کرد.

جان الن، پاکستان را یکی از چالش های عمدۀ سیاست خارجی امریکا خوانده و به این باور است که پس از ختم ۲۰۱۴ - یعنی خروج نیرو های بین المللی از افغانستان - تماس میان گروه دهشت افگن در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان، افزایش خواهد یافت.

موثریت نیرو های افغان

قوماندان پیشین نظامیان امریکایی در افغانستان، ابراز امیداوری می کند که نیروی های افغان به گونۀ باید آموزش بیبینند تا حضور آنان در آن منطقه موثر باشد و دیگر اینکه "ایالات متحده متمایل است توانایی های ضد دهشت افگنی را بلند ببرد و امید می رود عناصریکه در امتداد سرحدات پناهگاه های امن دارند، مورد تعقیب قرار گیرند."

هلال الدین هلال، تحلیلگر سیاسی و امنیتی، در مصاحبه با رادیو آشنا با تایید اظهارات آقای الن گفت "جای شک نیست که هنوز هم مراکز آموزشی و تربیتی دهشت افگنی در پاکستان در ساحاتی که هم مرز با افغانستان است وجود دارد."

آقای هلال می افزاید که منابع استخبارات جهان و افغانستان مدعی اند که آن مراکز "از جانب استخبارات پاکستان، مدیریت می شود."

جنرال الن می گوید که به خاطر مبارزه موثر در برابر شورشیان و گروه های دهشت افگنی، حکومت جدید در کابل باید در راستای اعتماد سازی با حکومت و نظامیان پاکستان تلاش کند.

حمایت امریکا و تفاهم با پاکستان

اما احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی و امنیتی افغانستان می گوید که کابل بدون حمایت امریکا نمی تواند با پاکستان به تفاهم برسد.

آقای سعیدی می گوید که تردیدی وجود ندارد که لانه های دهشت افگنی، در پاکستان تجهیز و تمویل می گردد. "اما حکومت آیندۀ افغانستان زمانی می تواند با حکومت پاکستان تفاهم کند که ناتو- در رأس امریکا - به دفاع از حاکمیت افغانستان فشار های اقتصادی و سیاسی را بر پاکستان وارد کند."

آقای سعیدی می گوید، اگر جامعه بین المللی از حقانیت افغانستان حمایت نکند، این کشور نمی تواند بر پاکستان غلبه کند.

این دپلومات پیشین افغان در پاکستان، حمایت جامعۀ بین المللی از حقانیت افغانستان را یگانه راه غلبۀ افغانستان بر پاکستان می داند.

اما حکومت پاکستان به ویژه آی اس آی یا استخبارت نظامی پاکستان، حاضر خواهد شد با حکومت افغانستان یکجا در برابر تندروان و دهشت افگنان، مبارزه کند.

هلال الدین هلال به این باور است که ذهنیت رهبری آی اس آی، در مقایسه با گذشته، تغییر کرده و ممکن با حکومت افغانستان در این راستا، همکاری کند.

آقای هلال می گوید که اگر توافقنامۀ امنیتی به امضا برسد و باتوجه به قرار داد های استراتیژیک که افغانستان با کشور های مختلف دارد "آی اس آی دیگر با قامت راست رویارویی نخواهد کرد. بدون شک، آی اس آی از موقف گذشته اش پائین آمده و اگر نظام ها اراده کنند، یقینا آی اس آی در مقابل همسویی کشور ها به چالش میرود."

پس از رژیم طالبان و برقراری حکومت جدید در افغانستان، کابل همواره اسلام آباد به ویژه استخبارات نظامی آن کشور را متهم به حمایت از طالبان و دهشت افگنی در منطقه کرده است، ادعای که اسلام آباد آنرا رد می کند.
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG