لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال حکومت افغانستان از اقدام پاکستان علیه تندر‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏وان


احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

سخنگویان وزارت دفاع ملی و وزارت امورخارجه افغانستان از گزارش رسانه های پاکستان مبنی بر منع فعالیت شماری از گروه های افراطی بشمول شبکه حقانی ، با احتیاط استقبال کردند.

سخنگویان وزارت دفاع ملی و وزارت امورخارجه افغانستان می گویند که این اقدام پاکستان به نفع هردو کشور افغانستان و پاکستان است.

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امورخارجه به روز جمعه در گفتگو با رادیو آشنای صدای امریکا گفت " دولت جمهوری افغانستان همیشه تاکید اش برمبارزه عملی و صادقانه و سرتاسری و همه جانبه در برابر تروریزم در منطقه بوده و هر آن گامی را که درین راستا برداشته میشود، گامی که ما بتوانیم آنرا مبارزه همه جانبه و سراتاسری در برابر تمام گروهای تروریستی تلقی بکنیم، دولت جمهوری اسلامی افغانستان از آن استقبال میکند."

هنوز مقامات پاکستانی به صورت رسمی اعلام نکرده اند، تنها در دیدار با وزیر امورخارجه ایالت متحده امریکا، اطمینان داده اند که دیگر پالیسی پاکستان در مورد مبارزه علیه تروریزم تغییر نکرده است و علیه تمامی گروههای تروریستی اقدامات یکسان انجام میدهند.

عبدالغفور لیوال، رییس مرکز مطالعات منطقوی به این باور است که این یک تاکتیک حکومت پاکستان است برای اغفال ذهنیت عامه و بین المللی، چون زمان طالبان سپری شده است و حالا نوبت گروه جدید بنام داعش است .

او می گوید " من فکر میکنم که حکومت افغانستان و نهادهای امنیتی و مردم افغانستان باید هوشیار باشند که قربانی تغییر شکل نشوند، واقعا پاکستان در منطقه دشمن صلح است، باید محتاط بود و قدم به قدم این تغییر را با وضعیت عمومی امنیت و ثبات منطقه مطالعه کرد. "

جاوید کوهستانی، تحلیلگر مسایل امنیتی و نظامی هم به این اقدام تازه پاکستان به دیده شک نگریسته میگوید که این اقدامات هر چند مثبت هم باشد، دیرهنگام است " میتواند یک اقدام مثبت باشد، مگر دیرهنگام، فرصتهای زیاد قبلا در مبارزه علیه تروریزم فوت شده اند. "

این موضوع منع فعالیت یا غیرقانونی خواندن فعالیت حدود ده گروه افراطی و تروریستی بشمول شبکه حقانی درست در زمانی در رسانه های پاکستان مطرح میشود که آقای جان کری، وزیر امور خارجه ایالت متحده امریکا در یک سفر رسمی به اسلام آباد رفته بود و از مقامات ملکی و نظامی پاکستان خواست که درمبارزه علیه تروریزم از خود صداقت نشان بدهد وعلیه تمامی گره های تروریستی یک سان برخورد بکنند.

شبکه حقانی، از جمله سه گروه عمده یی شورشی درافغانستان است که علیه نظام درکنارطالبان و حزب اسلامی به رهبری حکمتیار به جنگ مسلحانه مشغول است واین شبکه ازطرف ایالت متحده امریکا یک سال بعد ازینکه در سال ١٣٩٠ خورشیدی در طرح حمله به سفارت ایالت متحده امریکا در کابل متهم شد، در سال ٢٠١٢ میلادی درفهرست گروههای تروریستی قرار داده شد و پاکستان حالا میخواهد این گروه را غیرقانونی خوانده، مانع فعالیت آن گردد.​

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG