لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان به حکومت طالبان: عاملان حملهٔ دیرهٔ اسماعیل خان و رهبران تی‌تی‌پی را به ما تحویل دهید


در حملات انتحاری و انفجاری شش مهاجم بر یک مرکز پولیس در دیره اسماعیل خان پاکستان ۲۳ نفر کشته شد.
در حملات انتحاری و انفجاری شش مهاجم بر یک مرکز پولیس در دیره اسماعیل خان پاکستان ۲۳ نفر کشته شد.

وزارت خارجهٔ پاکستان روز پنجشنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) از حکومت طالبان در افغانستان خواست تا بر ضد عاملان حملهٔ دیرهٔ اسماعیل خان "اقدام قاطع" انجام داده و آنان را به پاکستان تحویل دهد.

ممتاز زهرا بلوچ،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان روز پنجشنبه در یک کنفرانس هفته‌وار خبری به خبرنگاران گفت که حکومت طالبان در افغانستان تحقیقاتی را در مورد این حمله روی‌دست گرفته است.

بلوچ گفت: "افغانستان باید عاملان این حملهٔ ظالمانه و در کنار آنان رهبران تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) را به پاکستان تحویل دهد...پاکستان انتظار دارد که حکومت افغانستان تدابیر محکم و قابل تایید را اتخاذ کنند که خاک آن کشور توسط سازمان‌های تروریستی استفاده نشود."

کم از کم شش مهاجم مسلح روز سه شنبه ۱۲ دسمبر بر یک مرکز پولیس در ساحهٔ درابن در دیرهٔ اسماعیل خان در ایالت خیبرپشتونخوا پاکستان یورش بردند که در اثر حملات انتحاری و انفجاری این مهاجمان کم از کم ۲۳ منسوب امنیتی پاکستان کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. برخی رسانه‌ها گزارش دادند که یک مهاجم انتحاری شهروند افغانستان نیز شامل مهاجمان بر مرکز پولیس دیرهٔ اسماعیل خان بود.

اندکی پس از این حمله وزارت امور خارجه پاکستان در اعلامیه‌ای گفت که شارژدافیر سفارت افغانستان در اسلام آباد را فراخوانده و اعتراض پاکستان را در پیوند به حملهٔ مرگبار دیرهٔ اسماعیل خان به وی ابلاغ کرده است. در اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ پاکستان از حکومت طالبان خواسته شده است تا عاملان حملهٔ دیرهٔ اسماعیل خان و رهبران تحریک طالبان پاکستان را به اسلام‌آباد تحویل دهد.

هرچند، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که حمله بر مرکز پولیس در دیره اسماعیل خان ربطی به افغانستان ندارد. مجاهد روز چهارشنبه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، گفت که اگر دولت پاکستان در رابطه با این حمله مدارکی را به افغانستان ارایه کند، بررسی خواهد شد.

گروه تحریک جهاد پاکستان مسوولیت حملهٔ دیرهٔ اسماعیل خان را به دوش گرفته است، گروهی که به گفتهٔ مقام‌های پاکستانی با تحریک طالبان پاکستانی همبسته است.

روابط طالبان و پاکستان در ماه‌های اخیر به شدت پرتنش شده است و مقام‌های پاکستان به شمول سرپرست صدارت آن کشور همواره طالبان را به پناه دادن به تندروان پاکستانی، به ویژه تحریک طالبان پاکستان، متهم کرده اند.

با اینحال، مقام‌های حکومت طالبان در افغانستان همواره اتهامات پاکستان را رد کرده و استدلال کرده اند که مقام‌های پاکستانی نباید بار ناکامی مسوولیت‌های امنیتی خود را به دوش افغانستان بی‌اندازند. حکومت طالبان در افغانستان همواره گفته است که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده شود.

گروه

XS
SM
MD
LG