لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان به جامعهٔ جهانی: از سقوط اقتصادی در افغانستان جلوگیری کنید


وزیر خارجهٔ پاکستان امروز ۳۱ اگست (نهم سنبله) از جامعهٔ بین المللی خواست که پس از خروج نیروهای امریکایی و تصرف افغانستان توسط طالبان، از سقوط اقتصادی در این کشور جلوگیری کند.

شاه محمود قریشی گفت که تداوم تعامل و ترک نکردن افغانستان به سود صلح و ثبات جهان است زیرا بی ثباتی بیشتر و فرار گستردهٔ افغان‌ها به زیان این کشور تمام می‌شود.

او در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی با وزیر خارجه آلمان در اسلام‌آباد گفت که کشورش تخلیهٔ بیش از ۱۰ هزار شهروند خارجی را از افغانستان تسهیل بخشیده است.

آقای قریشی علاوه کرد که پاکستان در جریان چند دههٔ‌ گذشته میزبان بیش از سه میلیون مهاجر افغان بوده و ظرفیت پذیرش مهاجرین بیشتر را ندارد.

این در حالی است که ایالات متحده اعلام کرده است که میلیارد‌ها دالر پول بانک مرکزی افغانستان را که در بانک ذخایر فدرال شهر نیویارک نگهداری می‌شد، منجمد کرده است.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود در جریان همین هفته به حکومت افغانستان بسپارد، به تعلیق در آورد.

به همین ترتیب، آلمان نیز اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دالر کمک آن کشور که قرار بود به حکومت افغانستان سپرده شود، انتقال داده نخواهد شد.

هیکو ماس، وزیر خارجهٔ آلمان گفت که گروه طالبان تعهد کرده اند که حکومت همه‌‌شمول را ایجاد و به حقوق بشری مردم افغانستان احترام خواهند گذاشت، اما جامعهٔ جهانی منتظر عملکرد این گروه خواهد بود.

حکومت افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی همواره پاکستان را به تمویل و تجهیز گروه طالبان متهم کرده و گفته است که اسلام‌آباد تمویل کنندهٔ اصلی این گروه بوده و بیشتر اعضای آن طالبان مدرسه‌های پاکستان اند.

اما حکومت پاکستان این اتهامات را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG