لینک های دسترسی

Breaking News

چین ۴۶ میلیارد دالر را صرف زیربناهای پاکستان می کند


شهر اسلام آباد با عکس های رهبران چین و پاکستان مزین شده بود
شهر اسلام آباد با عکس های رهبران چین و پاکستان مزین شده بود

شی جنپینگ رئیس جمهور چین برای یک سفر دو روزه در پاکستان به سر می برد تابه ارزش ۴۶ میلیارد دالر پروژه ها در بخش انرژی و انکشاف زیربنا ها را اعلام کند.

نواز شریف صدر اعظم پاکستان و سایر مقام های ارشد نظامی و ملکی پاکستان در یک پایگاه هوایی نظامی در نزدیکی اسلام آباد از رئیس جمهور چین استقبال کردند.

احسان اقبال وزیر پلانگذاری و انکشاف پاکستان گفت که ۳۷ میلیارد دالر در بخش انرژی سرمایه گذاری خواهد شد. آقای اقبال گفت که به ارزش ۲۸ میلیارد دالر پروژه ها فوراً آغاز شده می تواند. او افزود که کار سایر پروژه ها بین سه تا پنج سال آینده آغاز خواهد شد.

نواز شریف گفت که سفر آقای شی فصل جدیدی در روابط دوجانبه میان پاکستان و چین خواهد گشود.او افزود که پاکستان برای تکمیل شدن به موقع این پروژه ها دوشادوش چین کار خواهد کرد.

چین و پاکستان از دیرزمان روابط نزدیک سیاسی و نظامی داشته اند. با اینحال روابط قوی میان چین و هند این برداشت را به چالش می کشد و به نظر می رسد که سفر آقای شی به اسلام آباد به هدف اطمینان دهی به پاکستان باشد که روابط این دو کشور قوی باقی می ماند.

سال گذشته سفر رئیس جمهور چین به اسلام آباد به دلیل مظاهرات ضد حکومتی در پاکستان فسخ شد و در عوض وی به هند رفت. بیجینگ علاقمند روابط قوی تجارتی و سرمایه گذاری با هند نیز است و قرار است نرندرا مودی صدر اعظم هند در هفته های آینده از چین دیدن کند.

چین از فراهم کنندگان بزرگ سلاح به پاکستان است و نیز از آن کشور می خواهد که در بر ضد جدای طلبان مسلمان ضد حکومت چین اقدام کند که گمان می رود در مناطق بی قانون قبایلی پاکستان پنهان اند. چین همچنان در تلاش آن است تا پاکستان را به همکاری در ایجاد ثبات در افغانستان وادار سازد.

XS
SM
MD
LG