لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان اظهارات وزیر دفاع هند را محکوم کرد


 راجنات سینگ،‌ وزیر دفاع هند
راجنات سینگ،‌ وزیر دفاع هند

پاکستان روز شنبه ششم اپریل (۱۸ حمل)‌اظهارات ''تحریک آمیز'' راجنات سینگ،‌ وزیر دفاع هند، را محکوم کرد که گفته است هند برای از بین بردن مظنونان فعالیت تروریستی که به پاکستان فرار کرده، وارد پاکستان خواهد شد و آنان را هدف قرار می‌دهد.

این اظهارت سینگ پس از آن روز جمعه بیان شد که روزنامه گاردین گزارشی را منتشر کرد که حکومت هند از سال ۲۰۲۰ به اینسو ۲۰ نفر را در داخل پاکستان کشته است.

بر اساس این گزارش، این اقدام هند بخشی از پلان دهلی جدید به منظور هدف قرار دادن ''تروریست‌هایی" است که در داخل کشور‌های خارجی سکونت دارند.

وزیر خارجه پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "اعلام آمادگی هند برای اعدام فرا قضایی غیرنظامیان بیشتر در پاکستان که به صورت خودسرانه بر آنان برچسب "تروریست" زده می‌شود،‌ به مثابه اعتراف آشکار به مجرم بودن است."

روابط هند و پاکستان در سال ۲۰۱۹ میلادی پس از آن بدتر شد که یک بم گذاری انتحاری کاروان نظامی هند در کشمیر را هدف قرار داد. فرد انتحاری که مربوط تندروان مستقر در پاکستان بود،‌ دهلی جدید را وا داشت تا حمله‌ای هوایی را در پاکستان انجام بدهد. مقامات هند در آن زمان ادعا کردند که آنان یکی از پایگاه‌های تندروان مستقر در پاکستان را آماج حمله قرار دادند.

پاکستان در اوایل سال روان میلادی گفت شواهدی معتبری را در اختیار دارد که که عوامل هندی را به قتل دو شهروندش در خاک این کشور مرتبط می‌داند. اما هند این ادعای پاکستان را تبلیغات ''نادرست و مخرب'' توصیف کرد.

مقامات کانادا و ایالات متحده نیز سال گذشته هند را به کشتن و یا تلاش برای کشتن افراد در آن دو کشور متهم کردند.

کانادا در ماه سپتمبر سال گذشته هند را به دست داشتن در کشتن یک رهبر جدایی طلب سیک‌ها در شهر ونکوور آن کشور متهم کرد. حکومت کانادا در آن زمان اعلام کرد که در حال بررسی "اتهامات معتبر" است که هند را به ترور یک رهبر جدایی طلب سیک که در جون ۲۰۲۳ کشته شد، مرتبط می کند. هند این ادعاها را "پوچ "خواند.

اما یک مقام ارشد کانادا در ماه جنوری سال روان میلادی گفت که هند در این مورد و بهبود روابط دو جانبه با آن کشور همکاری می‌کند.

کانادا بزرگترین جمعیت سیک را در بیرون از هند دارد و بر اساس سرشماری سال ۲۰۲۱، شمار سیک‌ها در کانادا به حدود ۷۷۰ هزار نفر می‌رسید.

وزارت عدلیهٔ ایالات متحده به تاریخ ۲۹ نومبر با نشر سندی گفت که یک مقام حکومت هند طرح ناموفق ترور یک جدایی‌طلب سیک را در خاک ایالات متحده هدایت داده است. در سند از مقام هندی نام برده نشده است.

نرندرا مودی، صدراعظم هند، گفته است که کشورش هر معلوماتی را که در این مورد به دست می‌آورد، بررسی خواهد کرد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری رویترز گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG