لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ پاکستان بر ولایت کنر


جنرال جان الن، فرمانده ارشد نیروهای بین المللی در افغانستان گفته است که روز چهارشنبه با جنرال اشفاق کیانی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح پاکستان ملاقات خواهد کرد. گفته می شود که در این دیدار نگرانی روز افزون در مورد فعالیت های شکبۀ حقانی مطرح خواهد شد.

سفر جان الن به پاکستان در حالی صورت می گیرد که حملات توپخانه یی آن کشور بر ولایت کنر شدت یافته است.

جنرال الن می گوید که در حملۀ تازه در هوتل سپوژمی شبکۀ حقانی دخالت داشت که به گفتۀ او از داخل پاکستان فعالیت می کند. یک حملۀ دیگر به تاریخ اول جون در ولایت خوست بر یک قرارگاه قوای ایالات متحده نیز به شبکۀ حقانی نسبت داده شده است.

اما پاکستان ادعا می کند که تندروان از قلمرو افغانستان وارد آن کشور می شوند و قوای پاکستانی و غیر نظامی ها را هدف قرار می دهند. با توجه به این ادعای پاکستان، چنین به نظر می رسد که پاکستان در انتقام جویی از حملۀ اخیر طالبان دست به حملات بر غیر نظامیان افغان در ولایت کنر زده باشد.

اردوی پاکستان روز دوشنبه ادعا کرد که تندروان از داخل افغانستان وارد پاکستان شده و 13 عسکر پاکستانی را کشته اند. اما این گزارش به صورت مستقل تایید نشده است.

حملات فرامرزی علامۀ جدید نگرانی ها میان پاکستان و افغانستان است. حملات راکتی پاکستان بر مناطق سرحدی افغانستان در حالی افزایش می یابد که راجا پرویز اشرف، نخست وزیر جدید پاکستان گفته است که او در رابطه به کشته شدن عساکر پاکستانی به گونۀ مستقیم به رییس جمهور افغانستان شکایت خواهد کرد. اما جنرال عبدالظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آشنا این ادعای پاکستان را رد کرد.

از جانب دیگر واصف الله واصف سخنگوی والی کنر به رادیو آشنا گفت که در اثر این حملات در حدود 500 خانواده مجبور به ترک منازل شان شده اند و در آن به شمول یک کودک چهار تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شده است.

او علاوه کرد که در اثر فیر های توپخانه یی پاکستان، شمار از منازل مسکونی تخریب و جنگل ها حریق شده است.

با آنکه طالبان پاکستانی با نشر اعلامیه یی مسوولیت حمله بر عساکر پاکستانی را به عهده گرفته اند، اما حملات توپخانه یی بر ولایت کنر شدت گرفته است.

باشندگان ولایت کنر روز دوشنبه برضد حملات توپخانه یی پاکستان دست به تظاهرات زدند. مقامات محلی می گویند که آنها با حکومت مرکزی در تماس بوده و برای دریافت راه حل دپلوماتیک این معضل کار جریان دارد.

به باور آگاهان نه حکومت افغانستان و نه حکومت پاکستان توانایی حفظ کامل مردم این کشور ها را در مقابل طالبان مسلح ندارد، پس پاکستان چه دلیلی برای حمله بر غیر نظامیان افغان را دارد. این موضوع زمانی می تواند واضح و این معضل زمانی می تواند حل شود که حکومت افغانستان و پاکستان در هماهنگی نزدیک با هم کار کنند.

مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان میدان گرم شورشگری است که حکومت پاکستان بر اکثریت ساحات آن تسلط ندارد.

XS
SM
MD
LG