لینک های دسترسی

Breaking News

ایدز و اعتیاد دو چالش رو به گسترش در پاکستان


چهار میلیون پاکستانی به مخدرات اعتیاد دارند و شش میلیون و ۷۰۰ هزار پاکستانی در محدودۀ یک سال کم از کم یکبار مخدرات را استعمال کرده است.

سازمان ملل متحد با نشر گزارشی در مورد استعمال مخدرات در پاکستان گفته است که شش در صد جمعیت آن کشور در طول سال ۲۰۱۳ کم از کم یکبار مخدرات را استعمال کرده است.

استعمال مخدرات در پاکستان رو به افزایش است و در این میان معتادان هیرویین تنها شامل نیستند. بر اساس این گزارش معتادان پاکستانی در هر محدودۀ سنی، همه انواع مخدرات را از چرس گرفته تا دوا های خواب آور و مسکن استعمال می کنند.

سیزر گودیس، مسوول اداره مبارزه با مخدرات و جرایم سازمان ملل متحد یا UNODC می گوید که استعمال مخدرات، بیشترینه در میان پاکستانی های بین سن ۲۵ تا ۳۹ سال دیده می شود. افرادی که به گفتۀ وی مولدترین و کارگرترین انسان ها در پاکستان اند.

در گزارش آمده است که چرس یکی از معمولترین مخدرات مورد استفاده در پاکستان است، طوریکه ۶.۳ در صد افراد کاهل- بیشتر مردان- آنرا استعمال می کنند.

پاکستان مزدحم ترین گذرگاه قاچاق مخدرات تولید شده در افغانستان است که این مواد از پاکستان به کشور های تولید کنندۀ سایر مشتقات مخدرات غیرقانونی، انتقال می یابد. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد حدود ۴۰ در صد مخدرات (چرس و تریاک) تولید شده در افغانستان از مسیر پاکستان قاچاق می شود.

به این مفهوم که مخدرات در پاکستان ارزانتر و بیشتر قابل دسترس است. این وضعیت سبب شده است تا در حال حاضر چهار میلیون پاکستانی به مخدرات وابستگی داشته باشند و همه بافت های اجتماعی آن کشور از این ناحیه متاثر شود. حالانکه مراکز تخصصی درمان معتادان در آن کشور سالانه ظرفیت پذیرش ۳۰ هزار نفر را دارد.

محمد شاهد، مسوول عمومی بخش نظارت و ادارۀ مخدرات در پاکستان می گوید که گرایش نگران کنندۀ دیگری نیز وجود دارد. او می گویدکه افزایش هشدار دهندۀ استعمال مخدرات از طریق زرقی نیز در پاکستان وجود دارد.

بر اساس گزارش ادارۀ مبارزه با مخدرات و جرایم سازمان ملل متحد، اکنون شمار کسانیکه به گونۀ منظم مخدرات زرقی را استعمال می کنند به ۴۳۰ هزار نفر در پاکستان می رسد که نسبت به هر زمان دیگر بیشتر است. به گفتۀ سیزر پاکستان در میان ۱۵ کشوری قرار دارد که بلند ترین میزان شیوع HIV را در میان استعمال کنندگان زرقی مخدرات دارد.

تخمین زده می شود که در نزد نصف استعمال کنندگان شکل زرقی مخدرات در پاکستان، HIV مثبت اند و این میزبانان به گونۀ فعال بیماری ایدز را به دیگران انتقال می دهند.

XS
SM
MD
LG