لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم پاکستان از تغییر روند صدور ویزه به شهروندان افغانستان خبر داد


صدر اعظم پاکستان می‌گوید که کابینۀ حکومت این کشور تغییر روند صدور ویزه برای شهروندان افغانستان را تصویب کرده است.

شهباز شریف روز چهارشنبه ۲۹ جون (هشتم سرطان) در رشته پیام‌هایی در تویتر، هدف از این تصمیم را فراهم کردن تسهیلات در صدور ویزه و نزدیک‌تر شدن دو کشور عنوان کرد.

آقای شریف همچنین گفت که تسهیلات در این زمینه، به مردم افغانستان بیشتر کمک خواهد کرد و همچنین این کار به منظور جذب تجارت و سرمایه‌گذاری از کشورهای آسیای مرکزی است.

به گفتۀ صدر اعظم پاکستان، نمایندگی‌های این کشور، درخواست‌های شهروندان افغانستان را بررسی خواهند کرد و نیز بر اساس تصمیم تازۀ کابینۀ آن کشور، رانندگان افغانستان در مدت ۴۸ ساعت ویزۀ کم از کم یک ساله را دریافت خواهند کرد که چندین بار با آن ویزه به پاکستان رفت و برگشت خواهند توانست.

شهباز شریف تاکید کرده است که به وزارت امور داخلۀ آن کشور دستور داده است که "روی یک سیاست لیبرال‌تر ویزه کار کند".

پس از آنکه گروه طالبان دوباره بر افغانستان مسلط شدند، مسافرت افغان‌ها به پاکستان دشوارتر شد و این کشور تا اکنون چندین بار مرز‌هایش را به روی شهروندان افغانستان مسدود کرده است.

پیش از این، شماری از باشندگان کابل به صدای امریکا گفته بودند که به دست آوردن ویزۀ پاکستان به گونهٔ قانونی ناممکن شده است و برای دریافت ویزه از طریق کمیشن‌کاران باید تا ۵۰۰ دالر امریکایی پول پرداخت کنند.

به گفتۀ آنان حتا برای فسخ درخواست آنلاین ویزه نیز باید در حدود ۱۰۰ دالر امریکایی پرداخت کنند.

کابینۀ حکومت پاکستان در حالی تغییر صدور ویزه برای شهروندان افغانستان را تصویب کرد که پیش از این مقامات پاکستانی گفته بودند که برای جلوگیری از مسافرت‌های غیرقانونی شهروندان افغانستان سیستم جدیدی را ایجاد کرده اند که بر اساس آن، افغان‌ها نمی‌توانند بدون ویزه وارد این کشور شوند.

پاکستان که در حال حاضر میزبان حداقل سه میلیون افغان - مهاجرین قانونی و غیرقانونی – است، سال گذشته اعلام کرد که پناهجویان جدید از افغانستان را نمی‌پذیرد و کنترول مرزی را برای جلوگیری از ورود غیرقانونی افغان‌ها پس از تسلط طالبان تشدید کرد.

پیش از این، منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل به صدای امریکا گفته بود که این سفارت هر روز، حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ویزه برای افغان‌هایی صادر می‌کند که به خاطر تجارت، تداوی و گرفتن ویزهٔ کشورهای خارجی به پاکستان سفر می‌کنند.

XS
SM
MD
LG