لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: پاکستان آماده است در بخش تولید برق در افغانستان سرمایه‌گذاری کند


طالبان می‌گویند که معین وزارت انرژی پاکستان در دیدار با سرپرست وزارت خارجۀ حکومت این گروه برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق در داخل افغانستان اعلام آمادگی کرده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که امیرخان متقی، سرپرست این وزارت و هیات پاکستانی در مورد گسترش تجارت، ترانزیت، تسهیل ویزه و حل مشکلات تردد مسافرین افغان در گذرگاه‌های مرزی گفتگو کرده اند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که در این دیدار، راشد محمود، معین وزارت انرژی پاکستان برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق در داخل افغانستان اعلام آمادگی کرد.

او از معین وزارت انرژی پاکستان نقل کرده که گفته است: "حاضریم با سرمایه‌گذاران افغان در بخش تولید برق در افغانستان سرمایه‌گذاری کنیم و در آینده به جای ذغال سنگ، مستقیماً از افغانستان برق وارد کنیم."

در همین حال، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان به هیات پاکستانی اطمینان داده است که حکومت این گروه آماده است که نه تنها برای پاکستان بلکه به تمام کشورهای همسایه و جهان در بخش سرمایه‌گذاری در افغانستان هرگونه تسهیلات را فراهم کند.

پاکستان با کمبود شدید انرژی مواجه است و بر اساس معلومات رسمی تولید برق آن کشور به ۲۱ هزار میگاوات می‌رسد، در حالی که به ۲۸ هزار و ۴۰۰ میگاوات برق نیاز دارد.

کارشناسان اقتصادی در کابل می‌گویند که با توجه به خارج شدن حجم زیاد اسعار خارجی به ویژه دالر از پاکستان برای خرید انرژی، حکومت آن کشور تصمیم گرفته است که در این بخش صرفه جویی کند.

عیسی رضایی، استاد اقتصاد به صدای امریکا گفت که اسلام‌آباد حالا تصمیم گرفته تا بخش زیاد انرژی مورد ضرورت خود را با استفاده از منابع غنی افغانستان چون ذغال سنگ که بسیار ارزانتر است، در داخل آن کشور تولید کند.

آقای رضایی افزود: "با توجه به تسلط امنیتی و سیاسی که (پاکستان) بالای طالبان دارد، در ماه‌های گذشته ثابت شد که ذغال سنگ افغانستان را با کیفیت بالا اما با قیمت بسیار ناچیز کمتر از ۲۰ فیصد قیمت جهانی وارد می‌کند و توسط این منابع ذغال سنگ ارزان می‌تواند برق ارزان تولید بکند".

عصمت‌الله برهان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان روز چهارشنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) به صدای امریکا گفت که قیمت صادراتی ذغال سنگ افغانستان به پاکستان همان تن ۲۰۰ دالر باقی ماند، ولی در بخش ایجاد صادرات و واردات توافقاتی میان دوجانب صورت گرفت.

او افزود: "رهبری وزارت معادن در مورد ذخایر ذغال سنگ و سایر مواد معدنی به هیات تجاری پاکستان گفته است که ما آمادگی داریم با هر کشوری در جهان با در نظر گرفتن منافع علیای افغانستان قراردادهای تجاری منعقد کنیم."

همچنان در نتیجۀ مذاکرات حکومت طالبان و هیات پاکستانی در کابل، دو جانب در زمینۀ تسهیلات ترانزیتی، تجارتی و صدور ویزه به توافقاتی دست یافتند.

رفت و برگشت موترهای اموال تجارتی افغانستان در داخل پاکستان تا بندر واگه جهت صادرات به هند، بازبودن ۲۴ ساعتۀ گذرگاه سپین‌بولدک و بازبودن ۱۲ ساعتۀ بنادر غلام خان، دند پتان و خرلاچی در شبانه‌روز، برداشتن ایستگاه‌‌های بازرسی که سبب توقف اموال تجارتی می‌شود، از موارد عمدۀ توافقات دوجانب خوانده شده است.

همچنان دو جانب توافق کرده اند که در بخش تسهیلات صدور ویزه یک کمیتۀ مشترک تشکیل شود و بر اساس یک میکانیزم مشخص، به جای سکتور خصوصی اداره‌های دولتی کار پیشبرد توزیع ویزه را بر دوش بگیرند.

هیات پاکستانی که در ترکیب آن معینان وزارت‌های تجارت، انرژی و داخله شامل اند، عصر سه شنبه وارد کابل شدند و با مقامات طالبان در مورد موضوعات ترانزیتی و تجارتی به مذاکره پرداختند.

XS
SM
MD
LG