لینک های دسترسی

Breaking News

طرفداران عمران خان مانع انتقال اکمالات ناتو شدند


حامیان عمران خان، رهبر حزب انصاف پاکستان امروز در پشاور جمع شده بودند تا جلو تدارکات ناتو را از خاک آن کشور به افغانستان گیرند.

تحریک انصاف پاکستان که در انتخابات کرسی های خیبر پشتونخوا را به دست آورد، تهدید کرده است هرگاه حملات طیارات بی پیلوت امریکایی در پاکستان از ٢٣ نوامبر به بعد توقف نکند، آنها راه عبور تدارکاتی ناتو را به افغانستان می بندد.

داکتر ثنا الله یکی از حامیان عمران خان می گوید چون حملات طیارات بی پیلوت ادامه یافت، ازین سبب آنها اجازه عبور وسایط ناتو را از سرکهای شان نمی دهند زیرا به گفتۀ او "این به این معنی است که ما به ناتو کمک فراهم می کنیم. مگر آنها به مردم ما حمله می کنند و مردم مسلمان مارا با طیارات بی پیلوت می کشند."

مانع شدن از عبور لاری های تدارکاتی ناتو از طریق پوسته های امنیتی خیبرپښتونخوا مانع عملیات قوایی به رهبری ایالات متحده در افغانستان خواهد گردید، اما بستن این راه بروی وسایط تدارکاتی ناتو صرف از طریق حکومت مرکزی امکان پذیر می باشد.

روابط ایالات متحده و پاکستان به خاطر اجرای حملات طیاره های بدون سرنشین در قلمرو پاکستان کشیده شده است. مقامهای پاکستان اینگونه حملات را تخطی از تمامیت ارضی شان عنوان میکنند در حالیکه واشنگتن این حملات را مؤثرترین وسیلۀ ریشه کن ساختن شبکه های تندروان در مناطق قبائلی پاکستان می دانند.

حملات در خارج مناطق قبائلی

عمران خان در بیانیۀ تازه اش در مخالفت به این حملات می گوید که بهانۀ امریکا در گذشته هدف قراردادن مناطق قبائلی بود زیرا به گفتۀ واشنگتن، پاکستان توانایی و ادارۀ آن مناطق را ندارد. اما اینبار حملۀ ایالات متحده برای نخستین بار یک منطقۀ دوردست خیبرپشتونخواه
را هدف قرارداده که شامل مناطق قبائلی نیست.

مسدودی این راه برای ایالات متحده و متحدین غربی آن در وقت خارج ساختن قوای شان سال آینده مشکلاتی را خلق می کند.

حکومت مرکزی پاکستان تا اکنون در مورد تازه ترین دور حملات ایالات متحده در خارج مناطق قبائلی واکنش نشان نداده است. اما عدۀ تحلیلگران به این معتقد اند که تمام حملات در هماهنگی با مقامهای حکومت پاکستان صورت می گیرد.

اندرس فورسموسن، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) پاکستان را ترغیب کرده تا راه عبور از طریق این کشور را باوجود خشم آنها روی کشته شدن حکمت الله محسود، یک رهبر ارشد طالبان در حملۀ طیاره بی پیلوت باز نگهدارد.

پاکستان و ایالات متحده در جولای ٢٠١٢ موافقت کردند که راه عبور زمینی به افغانستان دوباره باز شود که این اقدام بحران هفت ماهه بین دو کشور را پایان داد.

بدون کمک پاکستان امریکا مجبور است تا با مصارف هنگفتی – مانند راه هوایی – مواد مورد ضرورت تدارکاتی را به افغانستان انتقال دهد.
XS
SM
MD
LG