لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی پاکستانی ها از نزدیکی روابط واشنگتن با دهلی جدید


پس از اعلان استراتیژی جدید رئیس جمهور ترمپ در مورد جنگ به رهبری ایالات متحده در افغانستان، جیم متیس وزیر دفاع امریکا برای نخستین بار به جنوب آسیا سفر کرده و امروز وارد هند میشود.

انتظار می رود که موضوعاتی چون معاملات فروش جت های جنگی و طیاره های بی سرنشین به هند، و نگرانی مشترک دهلی جدید و واشنگتن روی اوضاع امنیتی افغانستان در صدر اجندای اقای متیس با رهبران هند قرار داشته باشد.

قصر سفید پالیسی اش را در حالی مورد غور مجدد قرار می دهد که سیاست جغرافیایی در منطقه در حال تغییر است. چین با افزایش نیروی نظامی و اقتصادی، نفوذ خود را در سراسر جنوب آسیا توسعه می بخشد.

انتظار می رود که متیس هند را ترغیب کند تا طیاره های لاک هید اف-۱۶بلاک هفتاد را خریداری کند، معامله ای که ۱۵ ملیارد دالر ارزش دارد. دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده قبلا گفته بود که خواستار گسترش نقش هند در موارد اقتصادی و انکشافی در افغانستان است. این یک پیشنهاد خطرناک است، چیزی که پاکستان، رقیب هند، آن را تهدید فکر می کند.

شاهد خاقان عباسی، صدراعظم پاکستان، در حاشیۀ مجمع عمومی ملل متحد در نیوریارک گفت که پاکستان به نقش سیاسی و نظامی هند در أفغانستان، کدام ضرورتی را نمی بیند و "این موضوع، أوضاع را پیچیده تر ساخته و چیزی را حل نخواهد کرد".

اما هند محتاطانه به پیش می رود. در اوایل این ماه، هند توافق کرد که کمک بیشتری را برای نیرو های دفاعی افغانستان فراهم سازد. هند هم اکنون بیشتر از دو میلیارد دالر را در بخش های اقتصادی برای افغانستان کمک کرده است.

مقامات افغان می گویند خواهان روابط دوستانه با هر دو کشور اند و تاکید می کنند که سرمایه گذاری های هند در جهت ملکی بوده است.

احمدشاه کتوازی، یک دیپلومات سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی، میگوید که کمک های هند به کشورش، "در بخش های صحی، تعلیمی، ساختمانی و تقویت نهاد های دموکراتیک بوده، هیچ کشور و هیچ کس نباید بر آن اعتراضی داشته باشد".

اما بسیاری پاکستانی ها، از کمک های هند به افغانستان، انتقاد میکنند. شمیلا چوهدری، از انستیتیوت نیو امریکا، میگوید که "پالیسی دونالد ترمپ در مورد أفغانستان، در واقع متناقض است، زیرا می گوید که ما فشار بیشتر بر پاکستان وارد می کنیم و پاکستان باید روابط با گروه های شورشی را قطع نماید، از جانب دیگر می گوید از هند می خواهیم که به أفغانستان بیشتر کمک کند، چیزی که پاکستانی ها را ناخشنود میسازد".

برای جیم متیس وزیر دفاع ایالات متحده ایجاد توازن منطقه یی، با موجودیت چین، پیچیده تر شده است. هند و چین اخیرا توافق کردند که خشونت های سرحدی بین دو کشور را کاهش دهند.

چین همچنان در مورد انکشاف سریع روابط دفاعی ایالات متحد ه با هند خشنود نیست، روابطی که انتظار می رود در جریان سفر متیس به آن کشور بیشتر گردد.

XS
SM
MD
LG