لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش حملات؛ پاکستان در مورد حمایت‌ خود از طالبان در افغانستان تجدید نظر می‌کند


مقامات پاکستان روز جمعه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) گفتند که با توجه به افزایش حملات مسلحانه در مناطق مرزی، اسلام‌آباد ممکن است در حمایت خود از طالبان در کابل تجدید نظر کند.

ایالت‌های خیبر پشتونخوا و بلوچستان که هر دو دارای مرز مشترک با افغانستان اند، از اگست ۲۰۲۱، زمانی که طالبان در افغانستان دوباره به قدرت رسیدند، تقریباً هر روز شاهد حملاتی است که در اثر این حملات صدها نیروی امنیتی پاکستان و غیرنظامیان کشته شده اند.

مسوولیت بیشتر این حملات را تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) بر عهده گرفته است. مقام‌های پاکستانی می‌گویند که این گروه در افغانستان پناهگاه‌های امن دارد، اما طالبان می‌گویند که اجازه نمی‌دهند کسی از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.

حکومت پاکستان و مقامات طالبان در افغانستان چندین‌بار برای حل این مشکل گفتگوهای رسمی داشته اند. آخرین دیدار در اوایل همین ماه میلادی بود که مقامات ارشد طالبان به اسلام‌آباد سفر کردند.

اما با وجود همه این تلاش‌ها، نه تنها از حملات طالبان پاکستانی کاسته نشده، بلکه هیچ یک از طرفین موفقیت این گفتگوها را اعلام نکرده است.

یک دپلومات ارشد پاکستانی که صلاحیت صحبت با مطبوعات در این مورد را نداشت، به شرط فاش نشدن نامش به صدای امریکا گفت که به دلیل جلسات مکرر حکومت پاکستان و مقامات طالبان "این روند تسریع شده است." اما او افزود که نمی‌توان توقع نتایج فوری را داشت.

او افزود: "این پروسه‌ای است که موانعی در پیش رو آن وجود دارد."

این مقام ارشد پاکستانی گفت که حکومت دیدارهای خود را با مقامات طالبان در کابل افزایش داده است، زیرا نگران است که تحریک طالبان پاکستان در حال برنامه‌ریزی برای تشدید حملات در فصل بهار باشد و احتمال دارد در جریان انتخابات سراسری پاکستان در ماه آینده حمله کند.

این دپلومات هشدار داد که افزایش رویداد‌های خشونت‌آمیز در پاکستان می‌تواند "ضربه‌ای جدی" به روابط تیره بین دو کشور وارد کند.

او گفت: "این قطعاً یک نقطه عطف خواهد بود و حکومت پاکستان ممکن است در سطح تداوم حمایت خود از طالبان تجدید نظر کند."

تامس وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، نیز پنجشنبه گذشته در یک جلسه استماعیه کانگرس گفت که روابط طالبان و پاکستان در حال حاضر خوب نیست.

وست دلیل بدترشدن این روابط را "وخیم‌شدن امنیت" عنوان کرد و افزود که وضعیت امنیتی بر روابط طالبان با پاکستان مسلط است.

نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان افزود: "من نگران این گروه [تحریک طالبان پاکستان] استم. ماه گذشته در مورد آن با رهبران پاکستان صحبت کردم. ما باید به خاطر ثبات منطقه، منافع خود و ثبات پاکستان، برای از بین‌بردن این گروه در افغانستان امید تلاش‌های قوی را داشته باشیم."

مولانا فضل‌الرحمان، یکی از رهبران مذهبی معروف پاکستان که رابطه نزدیک با طالبان دارد، این هفته به افغانستان رفت و گفته می‌شود که در مورد تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغانستان گفتگو کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، قبل از این سفر تایید کرده بود که به منظور بهبود روابط با پاکستان از فضل‌الرحمان دعوت رسمی صورت گرفته است.

اما اسلام‌آباد سپس گفت که این رهبر مذهبی نه از طرف حکومت پاکستان، بلکه شخصی به افغانستان سفر کرده است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روز پنجشنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) در پاسخ به سوالی در نشست خبری هفتگی در اسلام‌آباد گفت که این دیدار شخصی مولانا فضل‌الرحمان است، اما افزود که پس از بازگشت‌اش، او در سفر خود به وزارت خارجهٔ آن کشور معلومات خواهد داد.

گروه

XS
SM
MD
LG