لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان گذرگاه‌های تورخم و چمن – سپین‌بولدک را امروز گشود


پاکستان ۳۳ روز قبل درهای مرزی‌اش را به روی هرگونه رفت‌وآمد بسته بود
پاکستان ۳۳ روز قبل درهای مرزی‌اش را به روی هرگونه رفت‌وآمد بسته بود

مقامات ولایت کندهار و ننگرهار می‌گویند، مقامات سرحدی پاکستان حوالی ساعت ۷:۳۰ بامداد امروز، پس از ۳۳ روز، گذرگاه‌های مرزی تورخم و چمن – سپین‌بولدک را برای هرگونه رفت‌وآمد گشوده است.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به صدای امریکا گفت که گذرگاه تورخم ساعت ۷:۳۰ صبح امروز به روی مسافرین و تاجران باز شد.

او گفت، مقامات سرحدی پاکستان، تنها به کسانی از مسیر تورخم اجازۀ رفت و آمد را می‌دهند که اسناد قانونی داشته باشند. به گفتۀ وی، از این مسیر، موترهای تاجران نیز به تردد آغاز کرده اند.

خوگیانی افزود که بر اساس هدایت والی، سهولت‌هایی برای انتقال مسافرین و ارائۀ خدمات صحی و ترانسپورتی، در تورخمفراهم شده است.

مقامات کمیساری سرحدی افغان در سپین‌بولدک کندهار نیز به صدای امریکا گفته اند که گذرگاه چمن – سپین‌بولدک حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح امروز برای هرگونه رفت و آمد، باز شد.

به گفتۀ مقامات در این کمیساری، در گام نخست بیش از ۲۰۰ مسافر افغان از این مسیر وارد افغانستان شدند که از یک ماه به این طرف، در پاکستان منتظر بازشدن دروازه بودند.

غورزنگ افریدی سکرتر فرماندهی پولیس کندهار به صدای امریکا گفت که امنیت ملی، پولیس سرحدی و پولیس ملی در چوکات تیم مشترک، برای جلوگیری از فعالیت‌های تخریبی، در دروازۀ ورودی افغانستان، مسافرین و موترهای باربری را به صورت دقیق تلاشی می‌کنند.

میاه نوازشریف صدراعظم پاکستان، روز دوشنبه امر کرد که بی‌درنگ گذرگاه‌های سرحدی تورخم و چمن – سپین‌بولدک باز شود.

پاکستان در ۲۹ دلو امسال، این دو گذرگاه مرزی‌اش را با افغانستان پس از آن بست که یک رشته حملات انتحاری و انفجاری در چندین شهر آن کشور صورت گرفت. برعلاوۀ آن دو ولایت شرقی افغانستان را هدف حملات راکتی قرار داد و حریم هوایی این کشور را نیز نقض کرد.

حکومت افغانستان از بازشدن این دو گذرگاه استقبال کرده اما گفته است که بستن مسیرهای ترانزیتی و تجارتی، راه حل مشکلات نیست.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرنگاران گفت که این کشور حالا به یک راه وابسته نیست.

وزارت خارجۀ افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای، از بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان و یک سلسله پیشرفت‌ها در بخش حل مشکلات میان دو کشور خبر داده و گفته است که برای مبارزه با تروریزم برخی گام‌های برداشته شده است.

در این اعلامیه آمده است "افغانستان تروریزم را به حیث یک تهدید و خطر برای دو کشور و منطقه می‌داند و تعهد به همکاری‌های مشترک در راستای مبارزه با پدیدۀ تروریزم دارد. افغانستان همواره تاکید کرده است که همکاری‌های سازنده دو کشور در بخش‌های تجارت و تزانزیت می‌تواند به منفعت مردمان دو کشور باشد و این حوزه را می‌شود در راستای همکاری‌های بیشتر تقویت نمود".

افغانستان از مسدودشدن دو گذرگاه‌ ترانزیتی از سوی پاکستان و حملات راکتی آن کشور به سازمان ملل متحد، شکایت نیز کرده است.

XS
SM
MD
LG