لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد بر عمران خان پس از انکه تجاوز جنسی را با فحشا ربط داد


عمران خان، صدراعظم پاکستان پس از آن مورد انتقاد گروه های مدافع حقوق بشر و همچنین دو همسر پیشین خود قرار گرفت که وقوع زیاد تجاوزات جنسی در پاکستان را به "فحشا" در جامعه مرتبط خواند.

آقای خان به تاریخ پنجم اپریل در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: "وقتی فحشا را در جامعه افزایش دهید، قطعاً تاثیری خواهد داشت. مفهوم کلی پوشیدن چادر در دین ما (اسلام) چیست؟ تا اینکه وسوسه‌ای در جامعه وجود نداشته باشد."

کمیسیون حقوق بشر پاکستان گفته است که اظهارات آقای خان نه تنها "یک بی‌اطلاعی حیرت‌آور از اینکه تجاوز جنسی کجا، چرا و چگونه رخ می دهد، را نشان می دهد بلکه قربانیان تجاوز جنسی را مقصر می‌داند."

دفتر آقای خان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفته است : "صدر اعظم گفته است که قوانین سختگیرانه ضد تجاوز جنسی قادر به جلوگیری از افزایش جرایم جنسی نیستند. تمام جامعه باید با هم مبارزه کنند، به شمول کاهش وسوسه."

آقای خان که یک بازی‌کن حرفه‌ای پیشین کرکت است و زمانی در محافل اجتماعی در بریتانیا زیاد ظاهر می‌شد، گفته است که او شاهد بوده که "سکس، مواد مخدر و رقص و مستی" چگونه سبب بالا رفتن آمار طلاق در آنجا می‌شود.

براساس آمار یک گروه حقوق بشری"مبارزه علیه تجاوز" در کراچی، کمتر از سه درصد موارد خشونت جنسی و تجاوز بر زنان در پاکستان، به دستگاه عدلی و قضایی کشانیده می‌شوند. این گروه از عمران خان و کابینه‌اش خواسته است تا مسایل حساس و برخورد قضایی با تجاوز را بیاموزد.

قانونگذاران پاکستانی اوایل سال گذشته لایحه‌ای را پیشنهاد کردند که بر اساس آن باید عاملان تجاوز جنسی و قتل کودکان اعدام شوند.

اما عمران خان، صدر اعظم پاکستان این پیشنهاد را رد کرد، زیرا به گفتۀ وی تصویب چنین قانونی ممکن سبب شود تا پاکستان جایگاه ترجیحی تجارتی خود را در اتحادیۀ اروپا از دست بدهد. در عوض، صدر اعظم پیشنهاد کرد که عاملان تجاوزات ظالمانه توسط دوا عقیم ساخته شوند.

حکومت پاکستان قانون عقیم کردن متجاوزین جنسی توسط مواد کیمیایی را تصویب کرد و عارف علوی، رییس جمهور پاکستان به تاریخ ۱۵ دسمبر سال گذشته این قانون را توشیح کرد که براساس آن روند رسیدگی به قضایای تجاوز جنسی در محاکم باید تسریع یابد و برای اولین بار فهرست متجاوزین جنسی تهیه شود.

در جامعۀ محافظه کار پاکستان، بیشتر قربانیان جنسی از ترس سو استفاده صدا بلند نمی‌کنند و پولیس این کشور نیز در پیگیری جدی قضایای تجاوزات جنسی ناکام مانده است.

XS
SM
MD
LG