لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: عادی‌سازی روابط با هند 'خیانت' به کشمیری‌ها است


عمران خان، صدر اعظم پاکستان گفته است که روابط دو جانبه میان پاکستان و هند تا زمانی عادی نخواهد شد که دهلی جدید کشمیر را دوباره نیمه خودمختار اعلام کند.

صدر اعظم پاکستان روز یکشنبه ۳۰ می (نهم جوزا) در یک کنفرانس ویدیوی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت: "اگر روابط مان را در این مرحله با هند عادی سازیم، خیانت به مردم کشمیر خواهد بود."

در ماه اگست ۲۰۱۹، زمانیکه نرندرا مودی، صدر اعظم ملی‌گرای هند حالت نیمه خودمختاری کشمیر زیر ادارۀ هند را سلب کرد و آن را بخش جدایی ناپذیر کشورش اعلام کرد، روابط از پیش پرتنش میان اسلام آباد و دهلی جدید، سردتر و کمرنگتر شد.

صدر اعظم پاکستان تایید کرد که عادی سازی روابط تجارتی با هند، سود سرشار اقتصادی را به پاکستان می‌آورد، اما به باور وی این‌کار "نادیده گرفتن مبارزۀ کشمیری‌ها و خون حدود ۱۰۰ هزار نفری است که در این مبارزه جان باخته اند."

آقای خان گفت: "بنابراین، برای ما ممکن نیست که با زیرپا کردن خون [کشمیری‌ها] در مورد بهبود روابط تجارتی با هند فکر کنیم. چنین چیزی ممکن نیست."

حکومت پاکستان اصرار می‌ورزد که سلب حالت نیمه خود مختاری کشمیر زیر ادارۀ هند، در تناقض با فیصله‌نامۀ ملل متحد است که بر اساس آن کشمیر زیر ادارۀ هند ساحۀ مورد منازعه خوانده شده است.

اما دهلی جدید اعتراض پاکستان را رد کرده و آن را مداخله در امور داخلی هند خوانده است. هند گفته است که سلب حالت نیمه خود مختاری کشمیر به خاطر بهبود امنیت و رشد اقتصادی آن ساحه بوده است.

پس از آنکه وولکان بزکیر، رییس مجمع عمومی ملل متحد در سفر سه روزۀ هفتۀ گذشته به پاکستان از اسلام آباد و دهلی جدید خواست که در مورد ساحۀ مورد مناقشۀ کشمیر از در تفاهم پیش آمده و راه حلی را دریابند، وزارت خارجۀ هند فوراً به این اظهارات آقای بزکیر واکنش نشان داد و آن را "غیرقابل پذیرش" خواند.

وزارت خارجۀ هند دو روز پیش با نشر بیانیه‌ای گفت: "زمانیکه رییس برحال مجمع عمومی ملل متحد اظهارات گمراه کننده و طرفدارانه داشته باشد، لطمۀ بزرگی را به سمتی می‌رساند که در آن ایفای وظیفه می‌کند. رفتار رییس مجمع عمومی ملل متحد واقعا مایۀ تاسف بوده و به یقین که جایگاه وی را در عرصۀ جهانی می‌کاهد."

XS
SM
MD
LG