لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم پاکستان به کابل می آید


پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی این نخستین سفر نواز شریف به کابل است
پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی این نخستین سفر نواز شریف به کابل است

قرار است محمد نواز شریف صدراعظم پاکستان همراه با مشاور امنیت ملی و لوی درستیز اردوی آن کشور فردا برای دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی وارد کابل شوند.

ریاست اجرائیۀ حکومت وحدت ملی گفته است که گسترش و بهبود روابط دو جانبه، چگونگی مبارزه با دهشت افگنی و تحکیم صلح و ثبات در دو کشور از مسایل مهم مورد بحث در دیدار رهبران دو کشور خواهد بود.

جاوید فیصل یکی از سخنگویان ریاست اجرائیه گفت که آقای شریف در سفر یک روزه اش در کابل با محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان دیدار خواهد کرد.

پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان این نخستین سفر آقای شریف به کابل است. اما مقام های نظامی و استخباراتی آن کشور چندین سفر به افغانستان داشتند که سلسلۀ این سفر ها به تازگی شدت یافته است.

تازه ترین موارد آن دیدار آصف علی زرداری رهبر حزب مردم پاکستان و رئیس جمهورپیشین آن کشور به کابل و پیشتر از آن دیدار سری رضوان اختر رئیس ادارۀ استخبارات پاکستان با رئیس جمهور غنی در ارگ کابل می باشد که هیچگونه جزئیات در مورد آن نشر نشد.

آقای غنی همواره از روابط پاکستان و افغانستان در سالهای گذشته انتقاد کرده و گفته است که دو کشور در ۱۳ سال گذشته در دشمنی اعلام ناشده قرار داشته اند. او روز گذشته نیز تاکید کرد که باید این وضعیت تغییر یابد.

تردید در دوستی پاکستان

شماری از افغانها به همکاری صادقانۀ پاکستان در زمینۀ تامین صلح و امنیت در افغانستان بی باور اند، اما برخی دیگر استدلال می کنند که تهدیدات مشترک اکنون پاکستان را واداشته است تا در این زمینه گام عملی بردارند.

آصف بکتاش تحلیلگر سیاسی افغان به صدای امریکا گفت " سفرهایی را که ]پاکستانی ها[ انجام می دهند به خاطر اغوا و فریب اذهان مردم افغانستان و احتمالاً هم اذهان عامۀ پاکستان و کاهش فشار بین المللی به خود شان است."

اما محمد ناطقی تحلیلگر دیگر افغان می گوید که به خاطر تامین امنیت و ثبات در منطقه، افغانستان و پاکستان نیاز دارند که با هم کنار بیایند. او ایجاد روابط دوستانه میان دو کشور را "ضرورت تاریخی و نیاز ملی و مشترک" خواند.

خلیل الله قاضی سخنگوی وزارت امور خارجۀ پاکستان نیز گفت که پاکستان اکنون " روابط نزدیک، صمیمی و برادرانه" با افغانستان دارد. او نیز هدف سفر آقای شریف را به کابل، درک بهتر و شناسایی عرصه های همکاری بیشتر دو کشور عنوان کرد.

آقای قاضی انتقادهایی را رد کرد که گویا پاکستان در روند صلح افغانستان تلاش کافی به خرج نمی دهد. او افزود که پاکستان با هر آنچه در توان دارد از روند صلح که به رهبری افغانها باشد، حمایت می کند.

مقام های ارشد پاکستان در حالی سفر های شان را به افغانستان افزایش بخشیده اند که گراف خشونت های طالبان نیز رو به صعود است. تحلیلگران می گویند که اگر وضعیت به همین منوال به پیش برود، امیدواری رئیس جمهور غنی به بهبود روابط با پاکستان و کاهش خشونت به یاس مبدل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG