لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات افغان و پاکستانی به نهایی‌کردن 'پلان عمل صلح' توافق کردند


صدراعظم پاکستان امروز جمعه برای دیدار با مقام‌های افغان به کابل رسیده است.
صدراعظم پاکستان امروز جمعه برای دیدار با مقام‌های افغان به کابل رسیده است.

رهبران حکومت افغانستان و پاکستان در دیدار روز جمعه روی مسایل مختلف از جمله امنیت متقابل، مبارزه بر ضد دهشت افگنی و همکاری های سیاسی و اقتصادی میان دو کشور صبحت کردند.

مقامات افغانستان و پاکستان همچنین توافق کردند تا مشاوران امنیت ملی و وزارت‌های خارجۀ دو کشور "پلان عمل افغانستان – پاکستان برای صلح و همبستگی" را نهایی کنند.

شاهد خاقان عباسی، صدراعظم پاکستان که به دعوت محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، برای دیدار یک روزه به کابل سفر کرده بود، از رئیس جمهور غنی نیز به صورت رسمی دعوت کرد تا از پاکستان دیدن کند.

دفتر صدراعظم پاکستان با نشر اعلامیه ای گفته است که ملاقات با رئیس جمهور غنی در "فضای بسیار دوستانه و صمیمانه" صورت گرفته است.


در اعلامیۀ دفتر صدراعظم پاکستان همچنین آمده است که رهبران دو کشور برای رسیدن به "اهداف مشترک در قسمت تامین امنیت منطقه از طریق اتصال سرک، خط آهن، تجارت و ترانزیت، انتقال گاز و برق کشور های آسیایی از طریق افغانستان به پاکستان، نیز توافق صورت گرفته است.

در همین حال، ارگ با نشر اعلامیه ای گفته است که مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‎‌ها، بررسی تخطی‌ها در امتداد خط دیورند، بازگشت مهاجرین افغان، پروژه‌های سرک سازی و خط آهن، تبادلۀ زندانیان نیز مورد بحث رهبران افغانستان و پاکستان قرار گرفت.

در خبرنامه‌ای نشر شده از سوی دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان آمده است "هر دو جانب، ضمن اینکه روی آماده سازی یک سند بخاطر تبادلۀ زندانیان دو کشور به موافقت رسیدند، فیصله نمودند تا مشاورین امنیت ملی و وزارت‌های خارجۀ دو کشور سند پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی را نهایی سازند".

بربنیاد این خبرنامه، رئیس جمهورغنی در مورد وضعیت کنونی در امتداد خط دیورند با صدراعظم پاکستان به گونۀ "جدی" صحبت کرده و گفته است "وضعیت کنونی به نفع هیچ طرفی نیست و باید هر نگرانی از طریق مراجع رسمی شریک و از راه بحث و مذاکرات، حل گردد".

بربنیاد این خبرنامه، رهبران دو کشور روی برگزاری کنفرانس علمای دینی افغانستان، اندونیزیا و پاکستان در مورد صلح نیز گفتگو کردند و صدراعظم پاکستان از پیشنهاد صلح رئیس جمهورغنی با طالبان استقبال کرده است.

در خبرنامه‌ای ارگ آمده است آقای عباسی صلح را به رهبری و مالکیت افغان‌ها، یگانه راه حل دانسته واز همکاری کشورش در این زمینه، اطمینان داده است.

در اعلامیه آمده است که رهبران دو کشور موافقه کردند که جدول زمانی و میکانیزم واضح را هیات دو کشور برای بازگشت "باعزت" مهاجرین افغان به کشورشان، ترتیب نمایند.

بربنیاد خبرنامه‌ای ریاست جمهوری، مقام‌های دو کشور هیاتی مشترک را بخاطر انتقال و تمدید انرژی برق از آسیای میانه به پاکستان از مسیر افغانستان، نیز تعیین کردند.

جزئیات سفر صدراعظم پاکستان به کابل

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که شاهدخاقان عباسی، صدراعظم پاکستان حوالی ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز جمعه به کابل رسید و در ارگ ریاست جمهوری از سوی محمداشرف غنی، رئیس جمهور این کشور استقبال شد.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که هیات بلند پایۀ دولتی دو کشور روی همکاری‌های منطقه‌یی، همکاری‌ها در بخش ترانزیت و تجارت و مسوولیت دو کشور در تامین صلح و مبارزه با هراس افگنی گفتگو کردند.

آقای مرتضوی گفت"حکومت افغانستان انتظار دارد که گفتگوهای سازنده و مثبت دولت با دولت می‌تواند به حل مشکلات دیرینه میان دو کشور کمک کند".

صدراعظم پاکستان ضمن دیدار با رئیس جمهورغنی، با عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، نیز در مورد مسایل امنیتی، صلح، مبارزۀ مشترک در برابر دهشت افگنی، تمدید مدت اقامت مهاجرین افغان مقيم پاکستان و فراهم آورى زمينه ها براى باز گشت داوطلبانه آنان به افغانستان، گسترش روابط تجارى- ترانزيتى و حل مشكلات موجود در اين زمينه، قطع حملات توپخانه ئى پاکستان در امتداد خط دیورند، و همکاری‌های تجارتی صحبت کرد.

صدراعظم پاکستان از رئیس اجرائیه حکومت افغانستان نیز دعوت کرد تا در فرصت مناسب، از پاکستان دیدار کند.

صدراعظم پاکستان را در این سفر، وزیر امور خارجه، وزیر داخله، مشاور امنیت ملی پاکستان و والی ایالت خیبر پشتونخوا همراهی می‌کنند.

در این خبرنامۀ ارگ آمده است که صدراعظم پاکستان با رهبران حکومت افغانستان در مورد روابط و سهولت سفر برای شهروندان دو کشور و ایجاد سهولت بیشتر برای افغان‌ها در زمینۀ تعلیم و صحت در پاکستان نیز صحبت خواهند کرد.

صدراعظم پاکستان در حالی به کابل سفر کرده است که وزارت خارجه افغانستان روز پنجشنبه با نشر خبرنامه‌ای گفته است که شام چهارشنبه، هواپیماهای جنگی پاکستان چهار بم را در مربوطات ولسوالی دانگام ولایت کنر پرتاب کرده که تلفاتی نداشته است.

وزارت خارجه افغانستان این اقدام پاکستان را نقض تمامیت ارضی این کشور خوانده و آنرا تقبیح کرده است.

در خبرنامه‌ای وزارت خارجه افغانستان آمده است که این گونه اقدامات روی روابط دو کشور تاثیر ناگوار می‌گذارد.

تا اکنون پاکستان در مورد این واکنش حکومت افغانستان در برابر بمباری‌های آن کشور در خاک افغانستان، چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG