لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: نگرانی کابل از رهایی زندانیان اشتباه است


سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و امور خارجی نوازشریف می گوید، نگرانی مقامات افغان به خاطر رهایی زندانیان پاکستانی برخاسته از اشتباه است.

آقای عزیز گفت"آنان (زندانیان) از پیش به پاکستان رسیده اند پس چرا به مثابۀ تهدیدی به افغانستان به شمار آیند."

مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان به این باور است که نگرانی از جای دیگری منشأ می گیرد و آن اینکه به گفتۀ آقای عزیز "در مناطق سرحدی آشوب برپاست و واضح است که برخی از زندانیان پاکستانی در آن دخیل بوده است."

آقای عزیز روز سه شنبه به صدای امریکا گفت "این مشکل یک چالش مشترک برای افغانستان و پاکستان پنداشته می شود و امیدوارم که یکجا باهم آن را حل کنیم."

مشاور امنیت ملی نواز شریف این را هم می گوید که کار عمده برای هر دو کشور، فعالیت مشترک جهت ایجاد امنیت و ثبات در مناطق سرحدی دو کشور است تا جلو رفت و آمد تندروان گرفته شود.

از ماه نومبر ۲۰۱۳ به اینسو، اردوی ایالات متحده بیش از ۲۵ زندانی پاکستانی؛ به شمول ۹ تن را در هفتۀ گذشته؛ به پاکستان تسلیم کرد.

واکنش کابل

انتقال آن افراد، حتا باوجودیکه واشنگتن می گوید، کابل از آن روند از پیش آگاه بود، انتقادات شدید حکومت افغانستان را برانگیخت.

کابل می گوید که امریکایی ها در رهایی ۹ زندانی پاکستانی از محبس بگرام، هیچ مشورۀ با حکومت افغانستان نکرده اند.

ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به رادیوآشنا گفت که رهایی خودسرانۀ آن عده از "دهشت افگنان پاکستانی، بدون محاکمه و مشوره با حکومت افغانستان و آنهم در این شرایط حساس، بسیار سوال برانگیز" است.

آقای فیضی گفت "از امریکا خواهان وضاحت شدیم که چرا این تعداد طالبان یا مخالفین مسلح دولت افغانستان که پاکستانی اند در همچو یک مقطع زمانی که جنگ علیه حکومت افزایش یافته و رهبری جنگ ها را اتباع پاکستانی برعهده دارند، بدون اینکه محاکمه شوند یا دولت افغانستان در جریان گذاشته شوند، از زندان رها می شوند."

آقای فیضی علاوه کرد که مسؤولیت زندان بگرام در دست افغان هاست اما حدود پنجاه زندانی خارجی از کشور های مختلف در بگرام، تا هنوز هم در بخش خاص جداگانه که تحت نظارت نیرو های امریکایی است به سر می برند.

در این حال، وزارت دفاع امریکا می گوید ۹ زندانی را با اطمینان کامل امنیتی به شمول تحقیقات جنایی به پاکستان تسلیم داده است.

وضعیت رها شدگان

مقامات پاکستانی، زندانیان تسلیم داده شده را تحت نظارت خود قرار داده تا اطمینان حاصل کنند که با شبه نظامیان رابطۀ ندارند.

پروژۀ عدالت پاکستان، یک سازمان غیرانتفاعی است که درغیاب زندانیان تسلیم داده شده از سوی امریکا، دعوا های قضایی را در محاکم پاکستان دنبال می کند.

مریم حق، رئیس آن سازمان می گوید، مقامات پاکستانی برای مدتی، زندانیان را پس از برگشت از افغانستان، در یک زندان سری نگهداشته اند.

خانم حق می گوید"آنانیکه در حال حاضر از افغانستان برگشته اند در زندان به سر می برند. موقعیت آنان افشا نشده و اجازۀ مکالمه با بیرون را ندارند."

این وکیل مدافع می گوید تا هنوز حکومت پاکستان خانواده ها، وکلای مدافع و هم محاکم را در جریان قرار نداده است."

رئیس پروژه عدالت پاکستان، اتهامات حکومت افغانستان را مبنی بر خطرناک بودن این زندانیان و یا شمولیت دوبارۀ آنان به شکبه های دهشت افگنانه، رد کرد.

او می گوید که عمر برخی آنان بیش از شصت سال بوده و از سوی هم براساس سابقۀ قضایی شان از وضعیت خوب"صحت روانی" برخوردار نیستند.

به گفتۀ مریم حق، حدود پانزده زندانی پاکستانی هنوز هم در بگرام به سر می برند و سازمان آنان با اعمال فشار بر حکومت پاکستان، تلاش می ورزد پیش از ختم ماموریت نظامی امریکایی ها در افغانستان، زندانیان را به خانه هایشان برگرداند.

رهایی زندانیان از بگرام، نخستین بار نیست که باعث بروز جنجال میان کابل و واشنگتن شده است. در اوایل سال روان، حامد کرزی امر رهایی ۶۵ زندانی افغان را باوجود هشدار مکرر واشنگتن مبنی بر خطرناک بودن آنان، صادر کرد.

کارشناسان مسایل نظامی می گویند، افراد رها شده از زندان، دوباره به صفوف طالبان پیوسته و رهبری بیشتر جبهات طالبان را به عهده گرفته اند.

این مطلب بااستفاده از گزارش ایازگل خبرنگار صدای امریکا تهیه شده است

XS
SM
MD
LG