لینک های دسترسی

Breaking News

نواز شریف: گزارش تحقیقاتی "افترا" است


نواز شریف، صدراعظم پاکستان
نواز شریف، صدراعظم پاکستان

صدراعظم پاکستان روز پنجشنبه برای نخستین بار یک گزارش تحقیقات فساد اداری در بارۀ منابع ثروت خانوادگی اش را، صریحاً رد کرده آن را "تهمت و افترا" خواند.

مخالفین نوازشریف پس از گزارش گروه تحقیقاتی، خواهان استعفای وی از سمت نخست وزیری شده اند؛ اما، آقای شریف ادعاهای گزارش را رد کرده است که گویا ثروت خانوادۀ شریف از درآمد آن کرده بیشتر است.

یک گروه مشترک تحقیقاتی که به تعقیب افشا أوراق پانامه، از طرف ستره محکمۀ پاکستان گماشته شده تا ادعاهای فساد اداری علیه نوازشریف را بررسی کند؛ همچنان، فرزندان صدراعظم ۶۷ سالۀ پاکستان به شمول مریم شریف را ، به امضای اسناد جعلی در بارۀ مالکیت شرکت های خارج از پاکستان، متهم می کند.

آقای شریف، پس از نشست کابینه اش، روز پنجشنبه در اعلامیه یی اذعان داشت که گزارش گروه تحقیقاتی در بارۀ کسب و کار خانواده اش "مجموعۀ از فریضه ها، اتهامات و دروغ است".

در اعلامیۀ صدراعظم پاکستان آمده است "اتهامات به میلیارد ها دالر بالغ می گردد اما هیچ تخلفی ثابت نشده است."

گروه تحقیقاتی که شامل مقامات ادارۀ استخباراتی اردوی پاکستان بود، روز دوشنبه گزارش خود را به ستره محکمۀ پاکستان پیشکش کرد.

کاپی آن گزارش که بعداً به رسانه ها درز کرد، باعث شد که مخالفین آقای شریف از وی بخواهند از سمت خود کناره گیری کند.

شاه محمود قریشی، معاون حزب تحریک انصاف که از مخالفین حکومت به رهبری نواز شریف است به رویترز گفت "اقتدار شریف کاملاً از بین رفته است. هیچ توجیه قانونی، اخلاقی و سیاسی برای ادامۀ وظیفۀ وی وجود ندارد".

پیش از آن، روز دوشنبه عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف در نخستین واکنش به گزارش گروه مشترک تحقیقاتی، در صفحۀ تویتر خود خواهان برکناری آقای شریف شد.

عمران خان، کپتان پیشین کرکت پاکستان و رهبر تحریک انصاف در گذشته نیز با راه اندازی مظاهرات چندین روزه در اسلام آباد، کناره گیری آقای شریف را از قدرت طلب کرده بود.

مریم شریف، دختر نواز شریف، هرگونه ادعا های گزارش تحقیقاتی را "رد" کرده است.
مریم شریف، دختر نواز شریف، هرگونه ادعا های گزارش تحقیقاتی را "رد" کرده است.

یکی از تاثیرات عمدۀ این گزارش ۲۵۴ صفحه یی در بارۀ فساد اداری خانوادۀ شریف اینست که موقف سیاسی مریم شریف، دختر نوازشریف را که احتمالاً جانشین سیاسی وی در حزب مسلم لیگ ن خواهد بود، تحت شعاع قرار داده است.

مریم شریف ۴۳ ساله، در سال های اخیر نفوذ بیشتری در حلقات داخلی نواز شریف حاصل کرده است.

کارشناسان می گویند که خانم شریف در عقب برنامه های لیبرال و حامی زنان حکومت پاکستان به رهبری نواز شریف می باشد، کشوریکه ۲۰۰ میلیون جمعیت با اکثریت مسلمان محافظه کار دارد.

شخصیت جسورانۀ رسانه های اجتماعی مریم شریف و تویت های مجادله گرانۀ وی در دفاع از پدرش، اکثر او را در برابر رقبای نوازشریف قرار داده است.

اکنون که گزارش تحقیقاتی درز کرده در رسانه ها، دختر آقای شریف را به انجام اقدامات جنایی متهم کرده است؛ همان مخالفین سیاسی در تلاش اند، نگذارند آیندۀ سیاسی خانوادۀ نواز شریف در اطراف دخترش شکل گیرد.

شیری رحمان، معاون رئیس حزب پیپلز پاکستان به رویترز گفت "این گزارش حرفۀ سیاسی اش]مریم شریف[ را در نطفه از بین می برد".

مریم شریف که به مریم صفدر نیز معروف است این گزارش را "رد" کرده در صفحۀ تویتر خود که ۳.۵ میلیون نفر فعالیت هایش را تعقیب می کند، نگاشته است "نه تنها ادعا ها را در محکمۀ عالی به آزمون می کشیم بلکه آنها را از بین می بریم."

تاثیرات اقتصادی

با اینحال، نشر گزارش تحقیقاتی فساد اداری خانوادۀ شریف، بازار سهام را نیز به ترس احتمال ایجاد هرج و مرج اقتصادی، واداشته است.

اقتصاد پاکستان در سال گذشتۀ مالی، ۵.۳ درصد رشد را نشان می داد که بیشترین میزان رشد اقتصادی در یک دهۀ اخیر در آن کشور می باشد.

پس از سال ها مشکلات کمبود انرژی، قطع برق در اکثر شهر ها کاهش یافته اما کاملاً از بین نرفته است.

صدراعظم پاکستان گفت که پیشرفت های اقتصادی که از ۲۰۱۳ به اینسو در زمان حکومت وی در آن کشور ایجاد شده "نشان می دهد که حکومت در مسیر درستی گامزن است".

آقای شریف گفت "نمی گذاریم تاریکی یکبار دیگر بر شهر ها و کارخانه های ما سایه بیافگند."

دورۀ کاری حکومت به رهبری نواز شریف در ماه جون ۲۰۱۸ پایان میآبد و اگر نواز شریف مجبور به استعفا شود، حزب بر سر اقتدار مسلم لیگ ن، تا فرارسیدن انتخابات، یک رهبر جدید را به حیث صدراعظم پاکستان انتخاب خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG