لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال پاکستانی، فرماندۀ ائتلاف اسلامی علیه دهشت افگنی می شود


راحیل شریف، لوی درستیز پیشین پاکستان
راحیل شریف، لوی درستیز پیشین پاکستان

راحیل شریف، لوی درستیز پیشین پاکستان به حیث فرمانده ائتلاف نظامی ۳۹ کشور اسلامی برگزیده می شود که برای مبارزه علیه دهشت افگنی شکل گرفته است.

وزیردفاع پاکستان، روز جمعه در یک مصاحبه با تلویزیون جیو پاکستان تایید کرد که این توافق "چند روز پیش نهایی شده است"؛ اما، در مورد جزییات آن توافق، معلومات بیشتری نداد.

روزنامۀ "دان" پاکستان به نقل از خواجه محمد آصف گزارش داده است، این تصمیم پس از کسب اعتماد حکومت پاکستان حاصل شد و "نخست در اینجا نهایی گردید".

وزیر دفاع پاکستان گفت که برای احراز همچو وظیفه ایجاب می کند که سوابق عاری از جرم شخص را حکومت و فرماندهی ارتش پاکستان، هر دو تایید کند.

روزنامۀ "دان" به نقل از خواجه محمد آصف نگاشته است "شما آگاهی دارید که این موضوع از چندی به اینسو تحت بحث قرار داشت و صدراعظم پاکستان هم بخشی از مذاکرات بود."

ائتلاف کشور های اسلامی علیه دهشت افگنی در 2015 به دنبال توسعۀ خشونت های گروه دولت اسلامی شکل گرفت که حکومت شاهی عربستان سعودی در آن نقش رهبری کنندۀ را ایفا کرده است.

سال گذشته مقام های افغان گفتند که درخواست عربستان سعودی به خاطر پیوستن افغانستان به این ائتلاف را دریافته اند.

پایگاه این ائتلاف جدید به رهبری عربستان سعودی در ریاض پایتخت آن کشور موقعیت دارد و کشور های شامل در آن برعلاوۀ عربستان سعودی، اردن، امارات متحدۀ عرب، پاکستان، بحرین، بنگله دیش، بینین، ترکیه، چاد، توگو، تونس، جیبوتی، سینیگال، سودان، سیرالیون، سومالیا، گابون، گینا، فلسطین، کاموروس، قطر، سواحل عاج، کویت، لبنان، لیبیا، مالدیف، مالی، مالیزیا، مصر، مراکش، موریتانیا، نایجر، نایجریا، اریتریا، عمان، ، و یمن می باشند.

نبود ایران در ائتلاف

در این ائتلاف، نام ایران، رقیب عمدۀ منطقه یی عربستان، سوریه و عراق به چشم نمی خورد و کارشناسان می گویند که تهران به نحوی نگران است که مبادا در این کارزار در انزوا قرار گیرد.

روابط میان عربستان سعودی و ایران پس از آن به کشیدگی گرایید که ریاض از حکومت به رهبری عبدالرب منصور هادی در یمن حمایت کرده و حملات علیه هوثی های یمن را آغاز کرد که حمایت ایران را با خود داشتند.

این ائتلاف در عرصۀ همکاری امنیتی به شمول فراهم آوری آموزش، تجهیزات و سربازان و دخالت علمای دینی در مبارزه علیه دهشت افگنی، فعالیت کند.

XS
SM
MD
LG