لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان راه چمن – سپین‌بولدک را امروز دوباره باز کرد


پاکستان سیزده روز پیش به دلایل نامعلومی این مسیر را مسدود ساختند که در نتیجه به تاجران افغان زیان‌های زیاد مالی وارد شده است.
پاکستان سیزده روز پیش به دلایل نامعلومی این مسیر را مسدود ساختند که در نتیجه به تاجران افغان زیان‌های زیاد مالی وارد شده است.

مقامات پاکستانی، راه سرحدی چمن – سپین‌بولدک میان افغانستان و پاکستان پس از سیزده روز بسته‌بودن، صبح امروز به شکل رسمی به روی واردات و صادرات باز کردند.

سربازان سرحدی پاکستان سیزده روز پیش به دلایل نامعلومی این مسیر را مسدود ساختند که در نتیجه به تاجران افغان زیان‌های زیاد مالی وارد شده است.

سمونوال محمدعلی داوری کمیسار پولیس سرحدی در کندهار به صدای امریکا گفت، برای بازشدن مسیر چمن – سپین‌بولدک، چهار بار با مقامات سرحدی پاکستان، مجلس داشته اند.

سمونوال داوری افزود، طرف پاکستان دیروز موافقت کرد که امروز پنجشنبه این مسیر را به روی صادرات و واردات باز گردد.

کمیسار پولیس سرحدی در کندهار گفت "ساعت هفت صبح امروز، ملیشه‌های پاکستانی راه را باز کردند و وسایط ترانسپورتی عبور و مرور را آغاز کرد".

این مسیر در 28 اسد که روز جشن استرداد استقلال افغانستان بود، زمانی مسدود گردید که نخست در آن سوی خط دیورند، یک گروهی از مظاهره‌کنندگان پرچم هند و عکس محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان را آتش زدند. در واکنش به این عمل، در این طرف خط دیورند افغان‌ها هنگام تجلیل جشن، پرچم پاکستان را آتش زدند.

یک مقام در سپین‌بولدک به صدای امریکا گفت، این بار مأمورین سرحدی افغان و پاکستانی توافق کرده اند که در نقطۀ صفری خط دیورند در آینده به کسی اجازۀ تظاهرات را ندهند.

از سوی دیگر عبدالعلی شمسی معاون والی کندهار گفته است، آنان برای راه بدیل برای صادرکردن محصولات زراعتی افغانستان به صورت جدی کار می‌کنند.

او از تاجران محلی به شدت انتقاد کرد که به شکل سنتی تجارت می‌کنند و تمام تکیۀ شان به مارکیت‌های پاکستانی است.

آقای شمسی به صدای امریکا گفت "پس از این باید تاجران ما به فکر پاکستان نباشند، ما برای کسانی که برای تاجران پاکستانی کمیشن‌کاری می‌کنند و در اینجا خود را برای باغداران تاجر معرفی می‌کنند، پس از این اجازه نمی‌دهیم، حکومت در سطح بلندتر و ما اینجا در سطح محلی به این موضوع دقیق متوجه استیم، زیرا هر سال پاکستان یک بهانه می‌آورد و هنگام حاصلات ما راه را مسدود می‌سازد".

حاجی نصرالله زهیر رئیس اتاق‌های تجارت کندهار به صدای امریکا گفت، با مسدودشدن راه چمن – سپین‌بولدک تنها به دهاقین کندهار، نزدیک به یک میلیون دالر ضرر رسیده است.

راه چمن – سپین‌بولدک در جنوب افغانستان، مسیر مهم تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان به حساب می‌آید.

قرار است که این مسیر برای برگشت مهاجرین افغان نیز به حالت عادی برگردد. هفتۀ گذشته دفتر محلی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد برای مهاجرین، از مهاجرین خواسته بودند که تا زمان بازشدن راه منتظر بمانند.

XS
SM
MD
LG