لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: افغان‌های تازه وارد را به عنوان پناهنده نمی‌پذیریم


مقامات پاکستانی می‌گویند که خواهان افزایش پناهندگان در آن کشور نیستند و آنعده افغان‌های را که پس تسلط طالبان بر افغانستان به پاکستان آمده اند به عنوان پناهنده نمی‌پذیرند.

این مقامات می‌گویند که تعداد این افغان‌ها به بیش از ۱۰۰ هزار می‌رسد که بیشترشان اهالی شهرها و افراد تحصیل کرده و مسلکی اند.

به گفتهٔ مقامات پاکستانی این افغان‌ها می‌خواهند به ایالات متحده یا سایر کشورهای غربی پناهنده شوند، اما به دلیل تاخیر در رسیدگی به مدارک شان توسط سفارت‌های خارجی، در اسلام‌آباد در هوتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها گیر مانده اند.

پاکستان که در حال حاضر میزبان حداقل سه میلیون افغان - مهاجرین قانونی و غیرقانونی – است، سال گذشته اعلام کرد که پناهجویان جدید از افغانستان را نمی‌پذیرد و کنترول مرزی را برای جلوگیری از ورود غیرقانونی افغان‌ها پس از تسلط طالبان تشدید کرد.

منصور احمد خان، سفیر اسلام آباد در کابل به صدای امریکا گفت که هر روز، حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ویزه برای افغان‌های که قصد سفر به اسلام‌آباد را به خاطر تجارت، تداوی و گرفتن ویزهٔ امریکا، کانادا و یا سایر کشورهای غربی دارند، صادر می‌کند.

آقای خان گفت: "ما آزادانه‌تر از هر کشور همسایه یا هر کشور دیگری در جهان برای افغان‌ها ویزه صادر می‌کنیم. ما این کار را برای رسیدگی به نگرانی‌های بشردوستانه افغان‌ها انجام می‌دهیم."

او تاکید کرد: "اما اگر آنها (افغان ها) بخواهند وضعیت آنها به پناهندگی تبدیل شود، این اتفاق نمی‌افتد و ما اجازه نمی‌دهیم. ما خواهان افزایش پناهندگان نیستیم."

اما از سوی دیگر، قیصر خان افریدی، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در اسلام‌آباد، به صدای امریکا گفت که آنان با مقامات پاکستانی یکجا کار می‌کنند تا راه حلی برای مشکلات افغان‌های تازه وارد پیدا کنند.

افریدی افزود که آنان در مورد ثبت نام و توزیع اسناد به این پناهجویان با مقامات پاکستان در گفتگو استند.

باوجودیکه ایتلاف به رهبری ایالات متحده از آخر جولای ۲۰۲۱ تا آخر اگست ۲۰۲۱ کم و بیش ۱۲۴ هزار نفر را که اکثر آن‌ها شهروندان افغان بودند از طریق میدان هوایی کابل به خارج از آن کشور انتقال داده است، اما هزاران افغان که با قوای ایتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا همکاری داشتند، هنوز هم در افغانستان باقی مانده اند و از اقدام انتقاجویانهٔ طالبان در ترس به سر می‌برند و تلاش می‌کنند به گونه‌ای کشور شان را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG