لینک های دسترسی

Breaking News

'سؤظن جدی' روسیه در مورد تلاش ائتلاف به رهبری ناتو در افغانستان


وزرای خارجۀ روسیه و پاکستان در مسکو
وزرای خارجۀ روسیه و پاکستان در مسکو

وزیرخارجۀ روسیه، "شک و تردید جدی" مسکو را در بارۀ تلاش های ائتلاف به رهبری ناتو برای جلوگیری از تهدید دهشت افگنی در افغانستان ابراز کرد.

سرگی لاوروف، روز سه شنبه گفت که براساس اسناد موجود نزد روسیه و پاکستان، هزاران دهشت افگن گروه داعش در مناطق سرحدی شمال و شرق افغانستان حضور دارند و رقم آنان در حال افزایش است.

آقای لاوروف که در کنفراس خبری با خواجه آصف، همتای پاکستانی خود در مسکو صحبت می کرد گفت که این امر خطر "نفوذ دهشت افگنان را " به آسیای مرکزی و روسیه، افزایش می دهد.

وزیرخارجۀ روسیه گفت "اما آماده باش استیم؛ به خاطریکه، متاسفانه اردوی ایالات متحده و ائتلاف ناتو در افغانستان، تلاش می کنند این حقایق را خاموش ساخته یا رد کنند تا نشان دهند که داعش یک تهدید جدی نیست."

ادعای روسیه در حالی صورت می گیرد که حکومت افغانستان و ایالات متحده به کرات پاکستان را به پناه دادن گروه های تندرو و سران و اعضای طالبان افغانستان که نیرو های افغان و امریکایی را در افغانستان هدف قرار می دهند متهم می کنند.

خواجه آصف، وزیرخارجۀ پاکستان، نیز نگرانی مشترک کشورش را در بارۀ آنچه او "گسترش بدون کنترول داعش" در افغانستان عنوان کرد، ابراز داشت.

خواجه آصف، وزیرخارجۀ پاکستان
خواجه آصف، وزیرخارجۀ پاکستان

آقای آصف گفت که افغانستان و واشنگتن "حضور وسیع و یا گسترش داعش را در افغانستان کاملاً تصدیق نمی کنند."

وزیرخارجۀ پاکستان گفت "آنان ]جنگجویان داعش[، یک تهدید برای آسیای مرکزی، پاکستان، چین و در نهایت فدراتیف روسیه اند... لذا این موضوع بسیار هشدار دهنده می باشد."

وزیرخارجۀ پاکستان ادعا می کند که شمار برخی دهشت افگنان گروه داعش در افغانستان، به خاطر سرازیر شدن آنان از شرق میانه به افغانستان، حتا بیشتر از گروه های طالبان می باشد که در افغانستان مصروف عملیات اند.

واشنگتن به صراحت هرگونه حمایت از فعالیت های گروه داعش را در افغانستان رد کرده آن را "شایعه" عنوان می کند و می گوید که عملیات نظامی در مشارکت با نیرو های امنیتی افغان علیه گروه دهشت افگن داعش، به شکل قابل ملاحظه یی دهشت افگنان آن گروه را در افغانستان کاهش و ضعیف ساخته است.

این درحالیست که جنرالان امریکایی، روسیه را به ارتباط با گروه طالبان افغان متهم کرده اند. مقامات امریکایی می گویند که روابط مسکو با طالبان به آن گروه مشروعیت داده و سال ها تلاش برای باثبات ساختن افغانستان را تضعیف می بخشد.

سرگی لاوروف تداوم تمرینات نظامی مشترک روسی و پاکستانی را در ۲۰۱۸ وعده دادږ
سرگی لاوروف تداوم تمرینات نظامی مشترک روسی و پاکستانی را در ۲۰۱۸ وعده دادږ

با توجه به ادعای گسترش نفوذ گروه داعش در افغانستان، روسیه و پاکستان می خواهند یک کمیسیون همکاری نظامی را برای مبارزه علیه تهدید آن گروه در منطقه تشکیل دهند.

اسلام آباد و مسکو، ایالات متحده را متهم می کنند که "گسترش" گروه های خطرناک دهشت افگنی را در افغانستان نادیده می گیرد.

سرگی لاوروف، وزیرخارجۀ روسیه روز سه شنبه در مسکو گفت که آنان "آمادگی روسیه را برای تداوم بهبود ظرفیت پاکستان در مبارزه علیه دهشت افگنی تایید کرده اند، اقدامیکه به نفع تمام منطقه است."

آقای لاوروف گفت که جنگ علیه دهشت افگنی یکی از اولویت های همکاری میان پاکستان و روسیه می باشد.

وزیرخارجۀ روسیه علاوه کرد که تمرینات مشترک نظامی میان نیرو های ویژۀ پاکستانی و روسی که در ۲۰۱۶ آغاز شد، در ۲۰۱۸ نیز ادامه خواهد یافت.

تعهدات برای صلح در افغانستان

وزرای خارجۀ روسیه و پاکستان همچنان تعهد کردند که از نزدیک کار می کنند تا روند مصالحه و صلح را در افغانستان ترویج دهند.

سرگی لاوروف و خواجه آصف ادعا می کنند که ماموریت نظامی به رهبری ایالات متحده در افغانستان در تامین امنیت در افغانستان ناکام مانده است.

آنان می گویند که کشت و تولید خشخاش که مستقیماً ناامنی را ترویج می دهد، نیز در افغانستان افزایش یافته است.

ادعای ناکامی ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در تامین امنیت و محو خشخاش در افغانستان در حالی صورت می گیرد که براساس استراتیژی جدید ایالات متحده در مورد جنگ افغانستان، نیرو های هوایی ائتلاف و افغان حملات هوایی خود را بر مواضع و منابع تمویلی گروه طالبان به ویژه ذخایر مواد مخدر در هلمند و سایر مناطق افزایش داده اند.

XS
SM
MD
LG