لینک های دسترسی

Breaking News

الکوزی: بحران اقتصادی پاکستان بر تجارت افغانستان نیز تاثیرگذار بوده است


اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید که بحران اقتصادی فعلی پاکستان، یکی از عمده‌ترین شرکای تجارتی افغانستان، تجارت میان دو کشور را متاثر کرده است.

بر اساس آمار وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، میزان صادرات و واردات میان افغانستان و پاکستان تقریباً متوازن شده است.

خانجان الکوزی، عضو هیات مدیرۀ این اتاق، به صدای امریکا با اشاره به بحران موجود اقتصادی در پاکستان گفت: "هم اکنون در روابط تجارتی افغانستان با پاکستان ۳۰ تا ۳۵ درصد تاثیرات منفی گذاشته است."

به گفتهٔ الکوزی، افغانستان در گذشته با پاکستان روابط بزرگ تجارتی—صادرات و واردات — داشت، اما پس از بروز بحران اقتصادی در پاکستان،‌ افت ارزش روپیۀ پاکستانی در مقابل اسعار خارجی و برخی پالیسی‌های حکومت آن کشور در برابر تجارت و ترانزیت افغانستان، داد و ستد تجارتی میان کابل و اسلام‌آباد را آسیب رسانده است.

الکوزی گفت:‌"در ضمن سختگیری های که از سوی حاکمان پاکستان بر ترانزیت و واردات صورت می گیرد، گاه گاهی بنادر و راه‌ها مسدود می شود، اموال تجاری خراب می‌شود، بسیاری از تاجران برای تجارت علاقه نشان نمی‌دهند. از طرف دیگر تقاضا در افغانستان نیز کم شده است، سطح زندگی مردم پایین است، پول کم است، مردم کار و بار ندارند، مصرف کم شده است."

به گفتهٔ او،‌ تدابیر سختگیرانۀ حکومت طالبان مبنی بر منع استفاده از روپیۀ پاکستانی در ولایات همجوار آن کشور نیز از عوامل دیگر آسیب مالی در تجارت با پاکستان است.

الکوزی افزود که تاجران افغان مقیم پاکستان با روپیۀ پاکستانی در آن کشور سرمایه‌گذاری کرده، آنان نیز متضرر شده و در مجموع بحران اقتصادی در کشوری، بدون شک روی همسایۀ آن کشور نیز تاثیرات منفی می‌گذارد.

به گفتۀ الکوزی، با وجود این وضعیت، سالانه میزان تجارت با پاکستان اکنون بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دالر می‌رسد، در حالی که این رقم در سال‌های قبل از مسلط شدن طالبان، چند برابر بود.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، به صدای امریکا گفت که روند صادرات به پاکستان و واردات از آن کشور ادامه دارد.

جواد افزود: "در جریان ده ماه سال جاری صادرات ما بیشتر بوده، جمع صادرات ما به پاکستان بیشتر از یک میلیارد دالر میباشد. همچنان وارداتی که ما از کشور مذکور داشتیم جمعاً در ده ماه گذشته مبلغ ۹۴۰ میلیون دالر است که نشان دهندۀ افزایش صادرات ما می باشد."

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفت که جلغوزه، زغال سنگ، پخته، بادنجان رومی و پیاز، اقلام عمدۀ صادراتی را به پاکستان در سال جاری تشکیل میدهد و برنج، دوا، کچالو، سمنت و برخی اقلام دیگر از جمله کالاهای وارداتی از پاکستان به افغانستان است.

با‌ آنهم، به گفتۀ این عضو هیات مدیرۀ اتاق‌های تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، میزان تجارت با ایران در سال به دو میلیارد دالر میرسد، چون آن کشور تسهیلات لازم را در بندر عباس و چابهار فراهم کرده و تجارت با تاجران ایرانی نیز آزاد و آسانتر است.

روند تجارت افغانستان با پاکستان به گفتۀ سکتور خصوصی در حالی از وضعیت اقتصادی پاکستان متاثر شده که اخیراً هیاتی بلندپایه پاکستانی با مقامات طالبان در کابل دیدار و گفتگو کرد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون رییس‌الوزرای حکومت طالبان به این هیات گفته که مسایل تجارتی و اقتصادی نباید قربانی مسایل امنیتی و سیاسی شود.

XS
SM
MD
LG