لینک های دسترسی

Breaking News

محکمهٔ عالی پاکستان بازداشت عمران خان را 'غیرقانونی' اعلام کرد


عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان
عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان

محکمهٔ عالی پاکستان روز پنجشنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) بازداشت عمران خان، صدر اعظم پیشین آن کشور را "غیرقانونی" اعلام کرد و دستور رهایی وی را داده است.

عمران خان روز سه شنبه هنگامیکه به خاطر اتهامات فساد اداری به یک محکمه در اسلام آباد، پایتخت پاکستان رفته بود، از سوی نیروهای ادارهٔ مبارزه با فساد دستگیر شد.

بازداشت خان سبب بروز موجی از اعتراضات خیابانی هواداران وی در سرتاسر پاکستان شد که در اثر خشونت‌های مرتبط به آن تا کنون کم از کم نه نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند.

حزب تحریک انصاف که بازداشت عمران خان را غیرقانونی خوانده است، به محکمهٔ عالی پاکستان عارض شد و قاضی ارشد این محکمه روز پنجشنبه عمران خان را احضار کرد.

عمر عطا خان، قاضی القضات پاکستان در جلسهٔ محکمه به عمران خان گفت: "بازداشت شما غیرقانونی بود، از اینرو تمام روند باید از سر گرفته شود."

عمران خان در جلسهٔ محکمه گفت که با وی "مثل یک تروریست" رفتار شده است.
شاه محمود قریشی، معاون حزب تحریک انصاف و اسد عمر و فواد چوهدری در میان هشت نفر از اعضای رهبری این حزب اند که از سوی نیروهای امنیتی پاکستان بازداشت شده اند.

نیروهای امنیتی پاکستان برای متفرق کردن هواداران عمران خان از گاز اشک آور و موترهای آبپاش کار گرفته و تا کنون کم از کم ۲۰۰۰ نفر از حامیان حزب تحریک انصاف را بازداشت کرده اند.

عمران خان یک روز پس از بازداشت، روز چهارشنبه دهم می (۲۰ ثور) در یک محکمۀ ویژه در اسلام‌آباد حاضر شد. علی بخاری، وکیل مدافع، عمران خان به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که ادارۀ ملی احتساب (حسابرسی) درخواست کرده است که آقای خان به مدت هشت روز در زندان باشد و محکمه این درخواست را پذیرفته است.

حوادث خشونت‌آمیز بین هواداران عمران خان و نیروهای امنیتی روز چهارشنبه دهم می (۲۰ ثور) به حدی شدید شد که حکومت مجبور شد برای سرکوبی شورش‌ها در برخی شهرها از جمله اسلام‌آباد اردو را مستقر کند.

اردوی پاکستان هشدار داده است که هر گونه حمله بر تاسیسات نظامی یا دولتی با واکنش شدید مواجه خواهد شد و "مسوولیت آن به دوش گروهی خواهد بود که می‌خواهد پاکستان را به جنگ داخلی سوق دهد".

اما حزب تحریک انصاف عمران خان با رد اعلامیۀ اردو گفته است که این اظهارات مغایر حقایق و وضعیت جاری در این کشور است.

وزارت داخله پاکستان نیز دستور تعلیق خدمات تلیفونی و محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب، تویتر و فیسبوک را صادر کرده است.

همچنان مقامات پاکستان دستور تعطیلی مکاتب را در سراسر این کشور صادر کرده اند.

XS
SM
MD
LG